JanneParis.reismee.nl

Weer terug na kerstvakantie!

Hallo iedereen!

Het is alweer een tijdje geleden maar hier ben ik weer

Smile
. Ik ben lekker 11 dagen naar Nederland geweest om kerst te vieren met mijn familie en oud&nieuw met mijn vriendinnen. Na zo'n leuke tijd had ik eerlijk gezegd weinig zin om weer terug te gaan naar Parijs... Was net weer gewend aan alles en eindelijk weer dichtbij iedereen dat ik er wel weer tegenop zag om terug te gaan. Vooral omdat kerst natuurlijk nu ook weer over is en alle kerstdecoraties weer weg zijn waardoor het een beetje triest wordt in Parijs met weinig zon (in januari is er natuurlijk net als in NL gewoon weinig zon en dat maakt iedereen ook beetje depri). Verder had ik ook niet echt iets om naar uit te kijken want de volgende vakantie zou pas weer midden in februari zijn. Maarja op de 3e van januari moest ik er echt aan geloven en ging ik toch weer naar huis! Mijn vriendinnen stonden mij nog op het station op te wachten om mij te verrassen en uit te zwaaien, echt super leuk!!

Na een kort reisje van 2,5 uur dan toch weer op gare du nord. Onderweg had ik zelfs sneeuw gezien en inderdaad het was ook een beetje kouder in Parijs. Snel naar huis gegaan want ik moest die dag gelijk al werken. De kids waren wel blij om mij weer te zien en showden gelijk al hun kerstcadeautjes aan mij dus dat was wel leuk. Verder moest ik wel weer echt wennen en was nog niet helemaal in mijn beste humeur... Zo ook woensdag. Ik had toen ook gelijk een hele dag met Raphael dus dat was opzich wel weer zwaar na zo'n lange tijd. Naast de beklimming van de berg die weer uiterst zwaar was na die kerstdiners, veel eten en weinig bewegen, heb ik niet heel veel gedaan die woensdag.

Donderdag kon ik gelukkig eindelijk weer naar school! Mijn nieuwe school is wel ietsje verder dan mijn oude school dus moest dan ook wel een stuk eerder weg. Ik had er wel veel zin in omdat je dan toch een nieuwe klas hebt waar je misschien weer nieuwe vriendinnen kunt maken. De school ligt in een super leuk, typisch en schattig parijs wijkje met een paar caféetjes, een oude boulangerie en een paar lunchspotjes! Volgensmij zit er trouwens in de buurt ook nog een franse middelbare school. Ook het gebouw was heel mooi, gewoon in een soort parijs' appartement. Heel anders dan mijn oude school die juist heel groot was maar wel veel minder mooi. Ook de klaslokalen waren redelijk klein maar wel veel efficienter ingedeeld, het leek ook meer op een echt lokaal. Ik had de dag ervoor al gehoord (een meisje van mijn oude school zat op mijn nieuwe school in dezelfde klas) dat ik in een lager niveau was ingedeeld... Dat bleek ook wel echt toen ik daar aankwam want het was echt veel te makkelijk en ik lag echt ver boven het niveau van de klas. We besproken bijvoorbeeld dingen als; "ik ganaar ...' en dan hoe je naar in verschillende zinnen moest vertalen. De lerares was wel heel aardig maar wel een beetje excentriek maarja daar kan ik wel om lachen. Gelijk aan het einde van de les maar gevraagd of ik misschien overgeplaatst kon worden naar een andere klas. Zij gaf zelf aan ook al gezien te hebben dat dit veel te makkelijk was dus ging gelukkig wel gelijk akkoord. Na school had ik met Live afgesproken om te gaan lunchen, zij wist een leuk tentje vlakbij de eiffeltoren. Was heel leuk om haar weer te zien na de vakantie! Eenmaal aangekomen bij het restaurantje bleek het echt een super leuk plekje te zijn! Het was zeg maar een restaurant met meerdere verdiepingen maar het midden was open dus je kon zo omhoog kijken naar de volgende verdieping. In het midden stond een grote boom helemaal versiert met allemaal lichtjes, echt super mooi. Ook het eten was heel lekker dus heb gelijk het kaartje van het restaurant mee genomen en heb morgen (donderdag) afgesproken om er met Laura te gaan eten! Daarna weer naar huis gegaan om de kinderen op te halen. Mijn moeder had als tip gegeven om elke dag even naar buiten te gaan wat in de zomer prima ging maar in de winter toch wel moeilijk is. Toch maar even geprobeerd maar helaas was er niemand in het park en waren de kinderen het al heel snel zat en hadden ze het koud. Dus daar moet ik maar even wat anders op bedenken. Ook regent het de laatste tijd vaak dus is de hele speeltuin nat en zijn ze erna helemaal vies. 's Avonds moest ik weer trainen wat helaas helemaal niet goed ging waar ik nogal van baalde. In de winter vind ik het altijd veel minder leuk om te voetballen met de kou en als het dan ook nog eens slecht gaat...

Vrijdag had ik met Carlijn afgesproken om Parijs gewoon in te gaan. Carlijn is een Nederlands meisje dat ook op mijn oude school zat maar dan in een andere klas. Veel meiden van mijn oude school zijn trouwens gewoon helemaal gestopt met franse lessen. Ik weet niet precies waarom want het heeft niet per see met geld te maken maar ze zijn er gewoon helemaal klaar mee. Van mijn oude school heb ik trouwens nog steeds niets gehoord en ik hoor allemaal andere verhalen. De ene zegt ja je krijgt het geld sowieso wel terug maar dan duurt het alleen nog heel lang en de ander zegt weer van ja dat krijg je echt nooit meer te zien. Ik baal er nog steeds echt enorm van maarja dit is echt zo'n situatie waar je helemaal niks aan kunt doen maar je denkt wel van ja waarom ben ik uberhaupt naar die school gegaan en niet gelijk naar école l'étoile... Maarja helaas niks meer aan te doen. Carlijn gaat trouwens lessen volgen aan de universiteit Sorbonne, je hebt de mogelijkheid om dat te doen alleen dan kan je niet je diploma halen. Na even geluncht te hebben bij IT een soort van Vapiano nog even rondgelopen en daarna weer naar huis gegaan. Verder een rustig avondje gehad en niet echt bijzonder veel gedaan geloof ik.

Zaterdag pas heel laat opgestaan en meegeluncht met C, M en een vriendin van de familie. Daarna Parijs ingegaan met het doel om een leuke sjaal te vinden. Helaas niet in geslaagd want het was zo ongelooflijk druk. Ik ga ook wel meestal naar forum des halles wat precies in het midden van Parijs ligt dus dat is misschien ook niet heel slim maarja.. Daarna vroeg Laura of ik met haar en een vriendin van haar die haar trein (expres) had gemist en daarom nog een dag in Parijs bleef. Na gewoon thuis gegeten te hebben daar snel heen geracet omdat ik dacht dat zij net als de vorige keer weer vroeg wegging. We gingen (gelukkig) wel naar en andere club dan de vorige keer waar wel normale en ook jonge mensen kwamen. Het was volgens hun een beetje een hipster club dus je moest beetje 'hipster' gekleedt gaan. Nou ben ik natuurlijk totaal geen hipser of alternatief of zoiets dus kreeg ik kleren van hun geleend (haar vriendin studeerde aan de amfi dus die had dan weer verstand van mode) want eigenlijk was het niet echt hipster maar meer 'hipster mode' ik weet ook niet zo goed hoe ik dat nou weer moet uitleggen. Iniedergeval kreeg ik een rode fluwele beetje wijde broek aan wat opzich nog wel redelijk stond. Eenmaal in de club aangekomen vond ik het hipstergehalte nogal tegenvallen en voelde ik mij nogal excentriek maarja joh doe eens gek. Was een hele leuke avond maar ik sliep bij Laura die daarna nog naar een afterparty wilde gaan dus moest ik maar mee (jaja om 5:30). Het bleken soort van bekende mensen te zijn in Frankrijk (die ik natuurlijk niet ken) die samenwerken met allerlei artiesten zoals ed sheran en van die bekende amerikaanse viners. Nouja ze hadden een super groot appartement midden in Parijs dus ik kon opzich wel geloven dat ze bekend waren. Bovendien leek er een echt super echt op justin bieber, zo erg dat ik aan het twijfelen was of hij het was maar hij kon vloeiend frans en geen engels dus dat sloot ik maar uit. Toen wij er om 9:30 nog steeds waren wilde ik graag naar huis maar Laura en haar vriendin nog niet dus kreeg ik de sleutels van haar huis en kon ik eindelijk gaan slapen. Nouja de hele dag geslapen en toen ik weer thuis kwam maakte iedereen er allemaal grapjes over en zei goedemorgen

Laughing
. Want ja natuurlijk staat op dat moment net het hele huis vol met allemaal vrienden van M en C... Ik kreeg gelijk een stuk taart in mijn handen geduwd want het was het feest van de drie koningen en dan verstoppen ze iets in een taart wat je dan kunt vinden. Diegene die het vind moet dan een koning of koningin aanwijzen. Natuurlijk had ik het stukje in mijn taart en maakte Raphael tot koning. Daarna weer geslapen en avond gegeten en weer gaan slapen. Hele productieve dag dus. Ohja even vergeten te vertellen maar de school had mij gelukkig over kunnen plaatsen maar de enige mogelijkheid was de tijd: 08:50-10:50... wat betekent dat ik dus voortaan drie keer per week om 7 uur moet opstaan... En de laatste keer dat ik dat gedaan had was echt meer dan een half jaar geleden. Maarja was wel blij dat ik nu weer naar een hoger niveau ben verplaatst en dat ik daarna nog wel de hele dag heb om dingen te doen. Wel vind ik het moeilijk mijzelf er toe te zetten om vroeg naar bed te gaan.

Maandag ging de wekker inderdaad dus om 7 uur. Pff na zo'n weekend was het al helemaal moeilijk om op te staan maar over het algemeen ben ik er wel goed in om op te staan dus was gelukkig wel op tijd klaar. Mijn nieuwe schooltijden betekenen nu dus ook 3 keer per week ontbijten met het gezin. Wat mij moet ik zeggen gelijk wakker maakt haha. Ik vertrek nu zelfs eerder naar school dan C naar haar werk. Wat opzich ook wel een nadeel is, zijn de metro's die ik nu moet hebben (3 ipv 1) vooral de eerste (rer b) is 's ochtends zo druk dat je gewoon met gemak een trein kan missen omdat je er gewoon niet inpast. Gelukkig viel het maandag wel mee en was ik gewoon op tijd op school. Ik zit weer bij daniela (meisje uit venezuela uit mijn oude klas) in de klas dus dat is wel erg leuk! Verder is mijn klas niet bijzonder leuk. Er zitten veel Duitsers in maar niet echt leuke Duitsers eigenlijk. Beetje chagrijnig enzo... Ook amerikanen die dan weer engels tussendoor gaan praten dusja... Maarja gelukkig heb ik wel Daniela. Verder niet veel bijzonders gebeurd behalve dat ik met mijn nieuwe school ook veel huiswerk heb een daar ongeveer een uur mee bezig geweest ben, want ohja ik zit nu in een b2 klas (een niveau hoger dan op mijn vorige school).

Dinsdagochtend moest ik er weer aan geloven en ging mijn wekker weer om 7 uur. Helaas had ik echt heel veel problemen met rer b en miste ik een trein omdat het zo druk was. Gelukkig was ik uiteindelijk maar 10 minuten te laat dus dat maakt opzich niet veel uit. Ook bleek het dat ik teveel huiswerk had gemaakt en waren ze net bezig om iets te maken wat ik al had gedaan dus had niks gemist. Ik ben wel blij dat het niveau nu wel redelijk hoog is. Ik merk wel dat ik een van de slechste in de klas ben maar ik kan het wel gewoon bijhouden dus ik denk dat het mij wel zeker gaat helpen om hoger op te komen. Na school snel langs de winkel gegaan om eten te scoren voor de lunch. We hadden namelijk een lunch geplannt met een paar meiden van mijn oude school waar ik al vaker mee lunchte. Iedereen (behalve ik want ik was het vergeten maar Carlijn was er gelukkig) had eten meegenomen uit zijn eigen land en daar hadden wij een hele grote lunch van gemaakt, niet echt gezond maar wel lekker. We hadden dus uiteindelijk eten uit Amerika, Engeland, Oosterijk en Nederland. Was heel gezellig en lekker! Omdat wij natuurlijk niet bij een ander restaurant met al ons eten konden langskomen gingen we naar Zella (amerikaanse) haar appartement. Nou dat was echt het appartement wat iedere au pair hoopte te hebben toen ze zich inschreven om naar Parijs te komen! Wauw! Van buiten heel mooi en ook van binnen super mooi met een eigen keuken en uitzicht op de eiffeltoren! Wij waren natuurlijk allemaal stik jaloers maarja he de meerderheid heeft natuurlijk niet zo'n huis! Daarna weer naar huis gegaan en had zelfs nog tijd voordat ik weer moest werken omdat ik natuurlijk al zo vroeg klaar ben met school. Kon helaas niet naar de training omdat C pas laat thuis was van haar werk en ik anders nog maar heeel even kon mee trainen.

Vanochtend lekker heel lang uitgeslapen om mijn verloren slaap weer in te halen een daarna Raphael van school gehaald. Even gespeeld en een filmpje gekeken en daarna de berg weer beklommen wat nog wel redelijk ging. Helaas regende het dus maar een theetje gedronken bij de bakker.

Morgen moet ik weer om 7 uur mijn bed uit voor school. Ik ben wel blij dat ik nu op deze school zit gelukkig en ik ben echt alweer gewend aan het leven hier.

Bisous,

Janne

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!