JanneParis.reismee.nl

Mijn verjaardag vieren

Hallo iedereen!

Daar ben ik weer. Nu weer wat sneller want ik hoop het elke dag iets op mijn blog te schrijven weer op te pakken dus hopen dat dat nu wel een keer lukt .

Vorige week donderdag weer vroeg mijn bed uit voor school.. Nou eigenlijk valt het nu wel mee want het tweede trimester is de locatie van mijn school+ de tijd (nu 10 minuten later) verandert! Omdat ik bij mijn vorige school altijd een eerdere trein nam om de drukte te vermijden was ik ook nog eens altijd 10 minuten eerder op school. Dus ik kan nu tot half 8 uitslapen, zo vroeg is het helemaal niet meer. De locatie zelf is wat minder maar het gebouw is wel heel erg mooi! Het is denk ik een religieus gebouw want er hangen overal kruisjes en jezusbeeldjes. Het doet mij een beetje denken aan een oud katholiek schoolgebouw. Bovendien zijn er wat nieuwe amerikaanse meisjes bijgekomen. Omdat we aan een ovale tafel zitten, zitten alle Amerikanen aan een kant en alle Duitsers + ik aan de andere kant (meestal dan). Ik ben volgensmij nu een beetje in het Duitse kamp opgenomen omdat ik eigenlijk perongeluk reageerde op een duits meisje dat naast mij zat terwijl ze in het Duits praatte. Ze moest daarna lachen omdat ze al dachten dat ik alles gewoon kon verstaan. Ook de lessen gaat goed, al wordt het wel steeds moeilijker en moeilijker. Echt er zijn zoveel regeltjes en op elke regel weer een uitzondering dus soms zit ik echt met mijn handen in het haar omdat ik er niks meer van begrijp. Maarja, ik ben nu wel op het niveau B2 (het niveau dat je nodig hebt om in Frankrijk naar de universiteit te gaan als buitenlander) dus daar ben ik bestwel trots op. Op mijn testen scoor ik ook gewoon goed dus dat geeft wel een fijn gevoel. Ik heb wel het gevoel dat ik op deze school veel meer leer dan op mijn vorige school wat aan de ene kant natuurlijk super fijn is maar aan de andere kant ook rot omdat ik niet eerder naar die school ben gegaan. Maarja niks aan te doen natuurlijk. Na school zou ik eigenlijk met Carlijn afspreken maar we hadden een miscommunicatie dus besloten we het maar naar de volgende dag te verschuiven. Toen ben ik maar naar huis gegaan om nog wat dingen op te zoeken en te regelen voor volgend jaar. Ik heb nu wel een aantal facebooksite's gevonden voor kamers in Amsterdam maar daar kan ik nog niet echt op reageren want dat is allemaal voor nu. Maarja ik heb er wel vertrouwen in dat ik een kamer ga vinden! Verder heb ik donderdag natuurlijk nog gewerkt en nog getraind.

Vrijdag lekker uitgeslapen omdat ik donderdag weer laat naar bed was gegaan. Ik doe dat eigenlijk best vaak, als ik weet dat ik geen school heb ga ik pas heel laat slapen en word ik pas heel laat wakker. Een beetje zonde eigenlijk. Daarna mijn kamer een beetje opgeruimd en alsnog naar Parijs gegaan om met Carlijn te gaan picknicken. Gelukkig was het heerlijk weer dus konden we lekker in jardin du luxembourg zitten met een baguette en wat drinken. Het is en veel goedkoper en nog eens veel lekkerder om in de zon te lunchen. Carlijn is wel iemand waarmee ik nu veel omga, ik ga ook met haar naar Disney over een maand!! Daarna weer naar huis gegaan en met die moeder van de creche en de kids naar het park gegaan. Het is wel fijn want met dat soort mensen praat ik altijd frans en zo leer je ook eens frans praten op een wat ingewikkelder niveau dan met kinderen. Met andere au pairs praat ik namelijk bijna altijd Engels of gewoon Nederlands. 's Avonds was het eindelijk tijd om Taeke op te halen ergens vlakbij de champs élysees, hij had namelijk al sinds 2 uur in de bus zitten zwoegen en was eindelijk aangekomen. Natuurlijk kwamen M en C net die dag weer heel laat thuis waardoor ik ongeveer naar de metro moest rennen om Taeke niet te lang te laten wachten. Uiteindelijk was ik ongeveer half 10 bij hem en gingen we gelijk naar st. michel om daar wat avond te eten (jaja echte Franse tijden). Daarna even rondgelopen en weer richting bourg-la-reine gegaan om weer volledig fit te zijn voor mijn verjaardag de volgende dag!

En ja hoor, zaterdag 22 april ben ik al weer 19 geworden. Mijn laatste tienerjaar... en daarna al 20 (pfoee oud). Ik zou denk liever heel mijn leven 18 blijven maar moest er zaterdag toch echt aan geloven. Gelukkig was Taeke er en hadden we een hele leuke dag op de planning staan. Omdat er wat mis was gegaan met de kaartjes voor de voetbalwedstrijd later op die dag konden we pas om 12 uur vanuit hier vertrekken. We besloten maar om te gaan lunchen in jardin du luxembourg (origineel) en daarna naar mijn voetbalwedstrijd te gaan waarvan ik maar 20 minuten mee kon spelen. Uiteindelijk bleken het maar 10 minuten te zijn, maar het was wel heel gezellig. De meiden uit mijn team zijn echt aardig en waren helemaal enthousiast over mijn verjaardag. Bovendien was het ook leuk dat Taeke zo toch nog heel even naar mijn wedstrijd kon kijken. Daarna in een moordend tempo naar de tram gerend om naar Parc des princes te gaan en daar een wedstrijd van Paris Saint-Germain bij te wonen. Ik ga natuurlijk niet vaak naar voetbalwedstrijden maar dit stond wel op mijn lijstje en ik zal je zeggen dat het ook super indrukwekkend was. Er waren ongeveer 40.000/45.000 mensen aanwezig dus het zat aardig vol. We zaten naast een klein zingvak, een beetje boven het goal. Het was niet een super spectaculaire wedstrijd, maar het was wel super om een keer zo'n sfeer te beleven en al die voetballers te zien. Daarna weer naar st. michel gegaan om te eten en later naar chatelet om mijn verjaardag goed af te sluiten met een drankje!! Ik heb echt een super leuke verjaardag gehad dus Taeke bij deze bedankt voor de super dag!

Zondag had meneertje zijn wekker niet gezet dus mocht ik hem mooi om half 11 wakker maken. Gelukkig was hij helemaal uitgerust en was hij zelf niet wakker geworden van Paul's gekrijs dus konden we meteen op naar het louvre! Taeke wilde natuurlijk de must-see 'Mona Lisa' bekijken. Na ongeveer 1,5 uur in het Louvre rondgehangen te hebben besloten we te gaan picknicken in Tuileries wat naast het louvre ligt. Om ons culturele dagje helemaal af te maken zijn we daarna meteen doorgegaan naar musee d'Orsay om onze eigen Vincent van Gogh te bewonderen. Vervolgens vanuit Tuileries helemaal naar Arc de triompf gelopen waar we besloten om naar de film ' fast and furious 8' te gaan. Omdat er zoveel bioscopen in Parijs zijn, was het ondanks dat het een hele nieuwe film was, helemaal niet druk. De stress begon echter toe te slaan toen de film in het Spaans begon met Franse ondertiteling waardoor ik mijzelf de hele film van 2 uur en 40 minuten wel weer zag vertalen. Maar gelukkig, na 5 minuten werd er overgeschakeld naar het Engels. Vol met adrenaline kwamen we de film weer uit want het was letterlijk 2 uur en 40 minuten alleen maar actie. Om onze adrenaline onder controle te krijgen maar een burger gegeten bij de enige echte burgerking om vervolgens weer huiswaarts te keren. Ik was op dat moment helemaal vergeten dat de uitslagen al bekend waren van de Franse verkiezingen. Dus toen ik thuis kwam kreeg ik dat natuurlijk meteen te horen. Volgens mij zijn veel mensen wel boos dat Le pen de eerste ronde gehaald heeft en heerst er bij velen ook een schaamte gevoel. Ook hier verwachten ze dat Macron gaat winnen ook al is een hele grote linkse groep die de volgende ronde waarschijnlijk niet eens gaat stemmen. Zondag 'redelijk' vroeg naar bed gegaan want ja ondanks dat Taeke er was wilde ik natuurlijk wel naar school.

Dit keer was Taeke echter een half uur te vroeg opgestaan dus zat hij al vrolijk aan de ontbijttafel toen ik binnenkwam. Na snel ons ontbijt naar binnen gepropt te hebben richting school gegaan waar hij gewoon bij ons in de klas mocht zitten. Zo kon hij even voor zijn examens leren en kon ik gewoon mijn les volgen. Vervolgens nog de stad ingegaan want het was mooi weer! Ook nog even lekker gegeten in Café du commerce, echt wel mijn lievelingsrestaurant hier. Daarna nog even op de champs de mars in de zon gelegen en toen weer naar huis waar Taeke de kids een beetje bezig hield met voetbal. En dat was toen al weer het einde van het leuke weekend met Taek.

Gister heb ik echter niets gedaan waar ik jullie over kan vertellen haha. Ik was echt helemaal kapot van al dat lopen dus besloot maar eens heel goed uit te rusten wat ook wel even lekker was! Maar na zo'n dagje niks doen voel je je wel weer behoorlijk nutteloos. 's Avonds een hostel geboekt met mijn vriendinnen, want die komen het weekend van 11 mei!

Nu regent het helaas... Ben net de berg weer opgegaan wat wel oke ging. Nu Paul ophalen van de crèche en maar een beetje binnen gaan spelen denk ik. Morgen koningsdag in Parijs dus ben benieuwd wat dat gaat worden.

Oke tot volgende week!



Bisous,


Janne

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!