JanneParis.reismee.nl

week 4

Hallo!

Weer even een update vanuit Frankrijk. Ik zit hier nu al 3,5 weken (bijna een maand al!!) en ik denk dat ik nog nooit zo lang van huis ben geweest. Maar dit keer vind ik het niet vervelend want ik weet dat ik hier nog 10 maanden zit en niet snel naar huis zal gaan. Gelukkig heb ik tot nu toe geen heimwee gehad. Al was ik afgelopen vrijdag wel een beetje down want het was de tweede dag dat ik niks kon doen (mijn teen is gebroken voor diegene die het gemist hebben). En ja, ik zit wel in Parijs dus het liefst doe ik dan gewoon elke dag wat, ook om verveling tegen te gaan natuurlijk! Nou had ik donderdag (gelukkig?) wel een speciale schoen gekregen om op te lopen dus de kinderen ophalen was dit keer geen probleem! Zoals ik al had gezegd is de schoen gewoon echt heel lelijk (mijn moeder lachtte mij keihard uit op skype toen ze de schoen zag dus dat zegt genoeg denk ik) en na 5 minuten vol schaamte over die schoen zette ik mijzelf er maar overheen en ging er toch maar mee naar buiten. Niet dat ik een keuze had want ik moest de kinderen ophalen en ik wilde bewijzen dat het geen probleem was om op de kinderen te passen met een gebroken teen. Nou de eerste persoon die ik tegen kwam opstraat staarde al naar mijn schoen alsof zij nog nooit zoiets lelijks had gezien. Nouja joh gelukkig loop ik niet in delft dacht ik, want anders had ik me nog veeel erger geschaamd. Eindelijk bij school aangekomen kwam raphael al aangelopen en liet hij gelijk aan al zijn neefjes en nichtjes zien wat voor grappige schoen ik had. Daarna Paul opgehaald en dat verliep gelukkig allemaal prima! Want achter de kinder wagen loop ik er niet bij als lucile van lingo (want zo zag het er aan het begin uit, en dan ook nog eens met lelijke schoenen). Thuis gewoon rustig gespeelt. Het ging wel prima al maakte Raphael er soms wel gewoon gebruik van omdat hij wist dat ik niet snel was. Maar aan de andere kant hielp hij me soms ook heel lief dus het viel allemaal wel mee. Wat wel vervelend was de eerst dagen na de breuk is dat door de sterke pijnstillers die ik slikte, ik me heel duizelig en misselijk kon voelen. Maarja dat was gelukkig niet waar de kinderen bij waren.

Zaterdag heb ik uitgeslapen en ben ik daarna Parijs ingegaan omdat ik toch vond dat ik dingen moest doen. Ben naar Galerie de lafayette geweest en had van Carolin gehoord dat er op het dak een prachtig uitzicht was over Parijs. En dat was er zeker! Weer wat anders dan vanaf de eiffeltoren omdat je nu de eiffeltoren ook gewoon kon zien. Daarna ben ik naar Parc des tuliers gegaan omdat ik dacht dat dat minder touristisch was maar dat viel reuze tegen. Het is een mooi park en je ben dichtbij het louvre maar veel te veel touristen en echt heel erg druk! Nu ik alle touristische trekpleisters al heb gezien wil ik ook wel naar dingen waar echte Parijzenaars heen gaan. Gelukkig ga ik morgen (donderdag) met live naar een aantal leuke plekjes in Parijs. Haar host parents kennen de hele stad dus hebben haar een paar leuke plekjes aangewezen! Voorderest niet zoveel gedaan op zaterdag want was daarna heel erg moe van het lopen. Omdat die schoen zo'n hoge hak heeft krijg ik nog wel eens spierpijn in mijn andere been maarja so be it.

Zondag had ik weer met Pia afgesproken (dit ging donderdag niet door omdat ik dus niks kon). Was weer heel gezellig, zijn weer naar Marais geweest en een beetje in die omgeving (waar ik dus echt heel vaak kom, is vlakbij notre dame). Nou was er wel weer wat schokkends want er was dus vlakbij de notre dame een busje vol gas gevonden. Nouja gelukkig is het busje gevonden denk ik dan maar! Ik voel me niet onveilig ofzo in Parijs want er is genoeg bewaking op straat. Tot ongeveer 4 uur daar gebleven en daarna weer naar huis gegaan. Ook zondag niet veel gedaan omdat het gewoon belangrijk is om ook even rustig aan te doen zodat ik over een week ofzo weer alles kan doen (behalve voetballen natuurlijk).

Maandag wilde ik eigenlijk naar school gaan om mijn niveautest te doen maar ik was door mijn wekker heen geslapen dus was helaas te laat (dit gebeurt mij serieus nooit). Ik weet het heel saai voor de blog maar ook maandag heb ik niet veel gedaan. Omdat het me beter leek om een dagje complete rust te behouden voor mijn teen. Ik baal er natuurlijk wel enorm van want ik wil gewoon dingen doen. Alles ging ook goed met de kids behalve met Paul. Hij was erg moe en wilde niet mee naar huis komen van de crèche. Ook thuis had hij nogal stemmingswisselingen (wat normaal blijkt te zijn als hij moe is). Dus vroeg naar bed gebracht en omdat C laat was Raphael ook. Normaal vind hij mijn voorleeskunsten niet echt indrukwekken (heb nog eens moeite met het uitspreken van sommige woorden) maar dit keer leek hij onder de indruk (was ook een makkelijk boek) maar yess! Ook weer in de pocket. Ik kreeg een 9 van hem voor frans.

Dinsdag had ik mijn wekker vroeg (8 uur haha) gezet en ben ik naar mijn franse school gegaan voor de test. Gelukkig was ik op tijd en werd ik in een lokaal gezet met een andere au pair (ik denk amerikaans). De test ging wel redelijk denk ik. Ook gaf het me wel zelfvertrouwen toen ik haar hoorde praten want in tegenstelling tot de duitsers kunnen amerikanen echt geen frans. Volgensmij leren ze dat ook niet op school dus alleen maar respect dat ze wel die lessen gaat volgen natuurlijk. Je hebt niveau A0, A1, A2, B1 en B2 op deze school waarbij A0 het minst goed en B2 het best. Ik werd ingedeeld in B1, dus daar was ik zeker tevreden mee. Waarschijnlijk kom ik nu ook bij Pia in de klas. Daarna weer naar huis gegaan en geluncht. En omdat ik nu iets gedownload heb op mijn computer kan ik weer Nederlandse programma's terugkijken! Dus heb even expeditie robinson en heel holland bakt terug gekeken. Van heel holland bakt tot mijn verbazing nog wat frans geleerd. En 's avonds is eindelijk (heb er maarliefst 3,5 week op moeten wachten) mijn ov kaart binnen gekomen. Dus kan nu overal heen reizen en dat maakt alles een stuk makkelijker!

Woensdag (vandaag) zit Raphael maar tot 12 uur op school. Ik werd al lekker vroeg wakker omdat de kids al om half 8 al in de tuin aan het spelen waren. Daarna beetje opgeruimt en rustig aangedaan. Omdat ze hier warm eten voor lunch besloot ik dat vandaag ook maar te doen, en dit keer net met pain au chocolat (heb besloten dat ik dat maar 1 keer per week mag eten). Dit keer ben ik bij een aziatisch tentje eten gaan halen (soort van chinees ofzo). Gewokte groenten, vlees en rijst gegeten (volgensmij wel gezond). Heb daarna Raphael van school gehaald maar hij was niet erg te genieten. Omdat hij zo graag naar zijn neefje wilde maar ik geen idee heb waar die woont. Dus ik zei nee dat kan niet, misschien een andere keer. Nou rent de jongeman gewoon rustig weg dus ik daar met mijn achtelijke schoen achteraan gerend. Maar daarna deed hij het weer en liep hij bijna door rood. Toen ben ik wel even boos geworden en dat vond die niet erg leuk. Dus in plaats van het park nu thuis en hij is nu gelukkig erg rustig.

Met mijn teen gaat het al veel beter! Ik gebruik ook al een paar dagen geen pijnstillers meer. Helaas lukt het me nog niet om in sneakers te komen maarja dan nog maar een weekje met de schoen er zit niks anders op. En mijn moeder is vandaag jarig dus van harte gefeliciteerd (heb dat natuurlijk al gedaan maar nu ook op mijn blog).

Tot de volgende keer!

Bisous,

Janne

Reacties

Reacties

Karien

Gefeliciteerd met je moeder!! ????????

Karien

Geen idee waar die ? vandaan komen...????, was niet de bedoeling

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!