JanneParis.reismee.nl

week 5 :)

Bonjour!

Nog even snel tijd om mijn blog bij te werken voordat ik Raphael naar turnen/ gymnastiek ga brengen. Dus even mentaal voorbereiden om zometeen de berg weer op te gaan met een kind achterop dat roept: 'TRAPPEN TRAPPEN!!'. Bovendien is het ook bestwel weer warm hier dus dat wordt nog wat...

Afgelopen donderdag ben ik met Live (de noorse au pair) naar een typisch frans straatje (volgens haar hostparents) gegaan omdat we allebei wel wat meer wilden zien van Parijs dan alleen de Eiffeltoren en de Notre Dame. Ook mooi natuurlijk maar moet toegeven dat ik die nu wel gezien heb. Hoewel ik er nog wel van kan genieten als ik bijvoorbeeld in een park of straatje ben en vanaf daar de eiffeltoren in de verte kan zien. Was best een leuk straatje maar behoorlijk dicht bij de eiffeltoren en daarom ook behoorlijk duur. Toch maar even een theetje van maarliefst 6 euro wezen drinken. Ik neem altijd thee want je krijgt hier altijd een soort van theekannetje waaruit je dan iniedergeval nog 2/3 kopjes kan halen. Maar goed het blijft gewoon water met een smaakje voor 6 euro. Was wel erg gezellig verder! Daarna de kids weer opgehaald van school, gekookt etc.

Ik merk dat Raphael wel steeds meer aan mij gaat wenen. Natuurlijk luistert hij niet altijd maar het gaat wel een stuk beter en hij is ook vaak heel blij om mij te zien (uit school of als ik in het weekend terugkom uit Parijs). Met Paul gaat het met ups en downs haha... Hij is soms heel blij om me te zien maar soms rent hij gewoon weg bij de crèche omdat hij dan niet met mij mee wilt naar huis. Dat is wel een beetje akward omdat alle andere kinderen hun ouders ongeveer omverlopen van blijdschap maarja. Thuis is hij meestal gewoon heel chill hoewel hij Raphael soms wel slaat als hij het ergens niet mee eens is.

Vrijdag had ik weer met Pia afgesproken om te gaan shoppen. We wilden allebei graag naar de brandy melville en subdued dus hadden we uitgezocht waar dat was (heel dichtbij) en gingen daarheen. Toen we aankwamen bleek het echt een heel gezellig typisch frans/ parijsachtig straatje te zijn. Of nouja straat, er waren best veel winkels en je kon er prima shoppen. In London of Amsterdam heb je echt 1 grote shopstraat (oxfordstreet/ kalverstraat) maar dat is hier niet zo. Je hebt gewoon verschillende straten waar veel mensen komen maar waar het lang niet zo druk is als in die andere steden. Ook nog een heel leuk bakkertje gespot waar tot aan buiten de rij stond! Daarna weer naar huis gegaan. Paul was vanaf de crèche af aan al in een erg slechte bui. Toen ik hem wilde verschonen ging hij oppeens keihard huilen en dat ging ongeveer 20 minuten lang door. Uiteindelijk werd hij wel stil (nadat ik echt alles had geprobeerd) in bad maar het was vreselijk. Hij krijste echt keihard wat ik ook beetje beschamend vond voor de buren want wat zullen ze wel niet denken (dacht ik).

Zaterdag ben ik een dagje met de familie gebleven en aan het eind van de middag naar een groot winkelcentrum gegaan. We zouden er 15 minuten over moeten doen maar hebben er uiteindelijk 1 uur over gedaan omdat er nogal lange files waren. Eenmaal aangekomen zag ik ook dat er een ikea was dus dat is iniedergeval leuk om nog een keer heen te gaan. Verder was er ook een soort van show met een aap die van alles kon (zoals schilderen) dus dat was ook erg grappig om te zien! Zaterdagavond had ik met een Nederlandse au pair afgesproken om wat te gaan drinken in het 5e arrondissement. Echt een hele leuke gezellige plek! Best een chique wijk maar toch heel gezellig. Vanaf daar helemaal naar chatelet gelopen en daar weer op de metro gestapt. Was een heel gezellig avondje maar toch gek om met iemand die echt naast je zit weer nederlands te praten (want dat was alweer een maand geleden).

Zondag heb ik met een groot groepje van 8 andere au pairs iets gedaan. We zouden eerst gaan picknicken maar omdat het slecht weer was zijn we maar naar een creperie gegaan. Ook erg lekker natuurlijk, en typisch frans! Daarna met zijn alle naar Ainsi va la vie (film) gegaan wat ook erg leuk was. 's Avonds weer naar huis en lekker op tijd gaan slapen. Ben maar weer verder gegaan met gossip girl zodat ik me niet hoef te vervelen!

Maandag moest ik thuis blijven van M omdat er een pakketje zou aankomen. Ik wilde eigenlijk nog wel wat doen maar het pakketje zou pas rond 2 aankomen. Dus heb de pannekoeken die ik van mijn moeder had gekregen (de mix) gemaakt en heel holland bakt terug gekeken! Om 2 uur was er nog niks binnen dus ik M gesmst. Bleek de koerier al om 11 uur lang te zijn geweest terwijl ik toen in de douche stond. Vervelend want daardoor had ik dus weer niet echt iets kunnen doen! Ohja side note; sinds donderdag kan ik alweer op mijn normale schoenen lopen!! Helemaal blij natuurlijk

Embarassed
. Gaat nu erg goed met mijn teen en heb er eigenlijk nauwelijk last meer van. 'S Avonds nog even met het thuisfront geskyped wat ook wel weer leuk was.

Dinsdag had ik weer met Pia afgesproken om niet echt ergens heen te gaan maar gewoon een beetje thuis te chillen en thee te drinken. Was wederom erg leuk en ik ben echt blij dat ik al een paar (waarvan pia dan echt een goede) vriendinnen heb gemaakt! Ik denk dat dat zeker belangrijk is omdat je wel gewoon mensen van je eigen leeftijd nodig hebt. Ook is het dan fijn om gewoon even engels te praten omdat ik daar helemaal niet bij hoef na te denken wat bij het frans nog wel een beetje het geval is. Maar gelukkig begint mijn school volgende week dinsdag!

Vandaag wilde ik wel echt wat doen voordat ik om 12:00 Raphael weer van school moest halen. Dus besloot ik naar jardin du Luxembourg te gaan. Was er nog nooit geweest en het is best dichtbij mijn huis dus dacht waarom niet! Nou wauw wat een prachtig park is dat! Best groot en echt heel mooi met heel veel bomen een een groot kasteel. Daar het boek 'Franse kinderen gooien niet met eten' gelezen. Het boek gaat erover dat Franse kinderen vergeleken met andere kinderen heel goed opgevoed zijn (tenminste heel rustig etc. en hoe dat komt). Gaat hier wel vaak anders maar toch leuk om te lezen vooral omdat ik het zaterdag als pakketje binnen had gehad van Marianne met allemaal leuke dingetjes uit Nederland. Heel lief!

Wink
Nou ik moet nu snel haasten om uit te zoeken waar ik eigenlijk precies heen moet fietsen om zometeen Raphael naar turnen te bregen!

Ben blij dat ik het hier nog erg naar mijn zin heb.

Bisous,

Janne

Reacties

Reacties

Elly en Annie

Hoi Janne, altijd leuk om over je belevenissen te lezen.
Je zult nu wel gestart zijn met de school, vind je de taal móeilijk je hebt het voordeel dat je het elke dag moet spreken. Zelf vond ik Frans erg leuk, maar breng er nu niets meer van terecht, dat gaat zo als je er niet meer mee wordt geconfronteerd. Kort geleden nog bij oma in Delfgauw geweest, heel gezellig. Bij ons heeft de herfst z,n intrede gedaan maar wel met heel mooi weer.
Vanavond gaan we naar de zang, alvast jubelen voor de Kerst. Gaat het goed met je teen en mag de vreselijke schoen al in de kast!! Wel Janne nu weet je een beetje hoe het ons vergaat, Voor jouw gezelligheid en leerplezier.
Trouwens wat leuk dat je daar al contacten hebt waar je mee op stap gaat, hou je taai.
Groetjes vanuit Mokum. ????. ????. ????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!