JanneParis.reismee.nl

1,5 maand in Frankrijk

Hallo iedereen,

Zoals je misschien gemerkt hebt ben ik vorige week woensdag vergeten een verhaal te schrijven op mijn blog... Vandaar dat ik nu alles maar in 1 keer vertel!

Ik ben nu al meer dan anderhalve maand (!!) in Parijs en het bevalt me nog steeds erg goed! Ik zit tenslotte in een van de grootste steden van de wereld en daar valt natuurlijk altijd genoeg te beleven. 1,5 week geleden kwam ik in contact met een canadees meisje. Ze vroeg of ik een keer wilde afspreken omdat ze erg dichtbij woonde (Anthony) en daar zei ik natuurlijk geen nee op. Vind het altijd al wel interessant om mensen te leren kennen die niet uit europa komen en zo ook hele andere gewoonten hebben. Ze vroeg of er ook een mexicaanse vriendin van haar mee mocht komen. Maar natuurlijk! Uiteindelijk op een donderdag besloten om naar het louvre te gaan. Want ja was al 1 maand in Parijs en had de mona lisa nog niet eens gezien (oh oh). Nou eigenlijk was ik nog helemaal niet in een museum geweest dus was wel eens tijd om te gaan. Was heel erg gezellig maar toch ook gek dat meiden van ongeveer dezelfde leeftijd toch zulke andere gewoonten en levensstyle hebben. Na veel praten en niet echt veel kijken naar de prachtige schilderijen en beelden kwamen we dan eindelijk bij de mona lisa. Ja ik zeg eindelijk want het louvre is zo groot dat als je alles wilt bekijken (30 seconden per kunstwerk) ben je meer dan 57 dagen kwijt. Dus ja het was een zoektocht maar we waren niet de enige die naar de mona lisa zochten natuurlijk. Daar sta je dan in een zaal met super veel mensen en echt een piepklein schilderijtje. Valt toch een beetje tegen dan... kijk de nachtwacht daar staan ook super veel mensen te kijken maar die kan je tenminste nog zien. Toch wel gaaf om haar een keer in het echt te bewonderen. Daarna in een heel leuk straatje geluncht op de trappen voor een of andere kerk (voor diegene die gossip girl kijken het lijkt op die trappen). Aan het eind van onze meeting vroegen Jordyn en sofia (canadees en mexicaan) of ik de volgende dag mee wilde naar een studentenfeestje in de buurt. Natuurlijk wilde ik graag mee want was al heel lang niet meer naar een feestje geweest en dat is toch vervelend als je je vriendinnen in Nederland de hele tijd ziet snapchatten dat ze op feestjes zijn. Bovendien leek het me ook wel leuk om mensen te leren kennen die geen au pair zijn, de ultieme kans dus. De volgende dag na mijn werk mij snel klaargemaakt en naar het station gegaan. Was een super leuk feestje met heel veel internationale studenten van echt overal uit de wereld. Toen ik aan een mexicaanse jongen vertelde dat ik uit Delft kwam kende hij gek genoeg (bijna elke buitenlander kent alleen Amsterdam) Delft en wist hij van de Tu en dat soort dingen. Hij kende zelfs Willem van Oranje. Toen hij vroeg wat ik van mexico wist moest ik hem helaas teleurstellen want weet niks meer dan samba's en zo'n grote hoed.. maarja grappig dat iemand die uit de andere kant van de wereld komt dan toevallig weet waar Delft ligt. Daarna nog naar een feestje geweest in St michel. Hele leuke avond gehad maar het was nog beter geweest als ik de volgende ochtend kon uitslapen.. maar nee ik had gewoon een au pair brunch van 10 tot 1...

Op de au pair brunch heb ik weer een paar nieuwe au pairs leren kennen waaronder alle Nederlandse au pairs in Parijs. Super leuk en ook echt hele aardige contactpersonen van de au pair organisatie. Daarna weer mijn bed ingedoken en 's avonds een beetje met de familie doorgebracht. Er kwamen weer vrienden langs van M en C. Het valt me op dat echt al een paar fransen die ik heb ontmoet Nederland en Denemarken door elkaar halen... Het is me nou al een paar keer gebeurd en ik begrijp niet waarom.

Zondag naar hillsong geweest wat echt erg leuk was. Ga er zeker nog wel een keer heen want er waren ook hele vriendelijke mensen! Maar je wordt hier zelfs bij de kerk gecontroleerd of je geen vreemde spullen bij je hebt... 's Avonds met josselin afgesproken (een jongen van mijn uitwisseling in de 4e klas die nu in Parijs woont). Was super gezellig maar ook gek want het was heel lang geleden dat ik hem voor het laatst gezien had. Hij woont echt vlakbij de eiffeltoren en betaalt volgensmij 2000 euro per maand voor een kleine woonkamer, slaapkamer en keuken (zijn ouders dan). Maarja dan woon je wel dichtbij de eiffeltoren he..

Van de week nog met Pia en Live afgesproken. Dit zijn wel de twee au pairs waar ik ongeveer het meeste mee omga denk ik. Was ook weer gezellig net als altijd. Ik merk wel dat sommige au pairs echt wel veel moeite hebben met het in Parijs wonen. Ze vinden het wel leuk maar missen thuis zo erg dat ze er niet echt van kunnen genieten. Ik ken het gevoel wel een beetje want toen ik in London zat had ik ook wel een beetje heimwee maar nu eigenlijk totaal niet. Tuurlijk mis ik iedereen wel en denk ik soms pff kon ik maar ff thuis zijn maar ik heb me er gewoon op ingesteld dat ik hier 11 maanden zit en dat ik niet van plan ben om eerder naar huis te gaan. Ook heb ik nog niet gehad dat ik echt echt naar huis wilde gaan. Ik denk dat dat oa komt omdat M en C gewoon super aardig zijn en me erg op me gemak stellen. Het is natuurlijk niet altijd makkelijk met de kinderen (waar je soms best een beetje van baalt) maarja dat hoort erbij. Ik heb er nu een soort van gewoonte van gemaakt om na school/ crèche naar de speeltuin te gaan, daar een uurtje te blijven spelen, dan weer naar huis, in bad/douche, even spelen, daarna eten dan paul naar bed brengen en dan Raphael. Gaat de ene dag beter dan de ander maar ik begin er wel echt aan te wennen.

Verder is mijn school deze week begonnen (ben nu al 3 keer geweest). Toch wel even wennen weer maar vooral omdat de Fransen gewoon anders zijn dan de Nederlanders. Komen net ietsje te laat en zijn gewoon een beetje chaotisch (tenminste mijn leraar). De eerste week zaten we met 19 in de klas maar vandaag zijn we gelukkig opgesplitst in 2 klassen. Ik zit wel bij Pia in de klas maar niet bij 3 andere meiden die ik op school had leren kennen en die ook wel heel leuk zijn! Maarja die zie ik dan na school wel weer. Het is opzich wel moeilijk want ook na de splitsing van de klassen zit ik bij veel spaanstaligen in de klas en dat is oprecht heel moeilijk om te verstaan. Zij hebben zo'n sterk spaans accent dat als zij frans praten het gewoon op spaans lijkt. Ze zijn wel goed in frans want ze gebruiken erg moeilijke woorden die ik soms totaal niet begrijp maarja.. Ik moet er denk ik wel hard aan werken. Verder zit er echt 1 vreselijk irritante duitser bij mij in de klas die met een andere duitser echt keihard in het duits door de les gaat praten waar ik me echt verschrikkelijk aan kan irriteren.. Maarja daar moet ik me maar overheen zetten want zit waarschijnlijk nog een jaar bij haar in de klas.

Voorderest niet heel veel gekke dingen meegemaakt omdat ik door school veel minder tijd heb om dingen te ondernemen! Maar dat vind ik niet erg want heb alsnog tijd genoeg

Smile

Met mijn teen gaat het trouwens erg goed en hoef nu ook geen verband meer te dragen! Ik ga morgen naar de dokter om een laaste rontgenfoto te maken en ik hoop dat ik dan over een maand weer kan voetballen.

Trouwens ik zie jullie reacties op mijn blog allemaal wel maar ik weet nog niet hoe ik erop moet reageren, maar iniedergeval heel lief en leuk dat jullie nog aan mij denken!

Ik ga snel afsluiten want moet over 10 minuten voor de schooldeur staan om Raphael op te halen... Ohja Paul is vandaag trouwens 2 geworden maar we vieren het pas op zaterdag.

Nou tot de volgende keer (ga proberen het niet te vergeten deze keer)

Bisous,

Janne

PS: ik zal ook wat foto's uploaden voor op mijn blog!

Reacties

Reacties

Elly Annie

Zojuist je prachtig verhaal gelezen, geweldig wat je zoal meemaakt. Maar Janne, je hoeft van mij niet te reageren als er soms een vraag bij is,. Ik denk dat je dan eindeloos bezig bent. Jouw beschreven belévenissen zijn al geweldig.
Als je op alle vragen moet reageren ben je straks 11 maanden verder (zoveel tijd kost je dat)!
Toi toi, Amsterdam

Jacqueline

Ha Janne,
Je maakt een hoop leuke dingen mee zeg! En vooral de ontmoetingen met al die mensen uit zoveel landen zijn natuurlijk super. Fijn dat het met je teen ook goed gaat, je hebt vast wel weer zin om te voetballen. groetjes

Elly en Annie

2e bericht, denk dat de ander niét is verstuurd vandaar opnieuw een poging, anders 2 met het zelfde verhaal.
Reuze gezellig zeker met je familie op stap, jij hun de mooie dingén laten zién, wat zullén ze trots zijn op hun
dochter. Nu weer aan de slag met de dagelijks besongens .
en niët te vergeten de taal, dit zal tzt vast wel om onderhoud vragen en dit is voor jouw een mooie gelegenheid richting
La France te gaan nietwaar.!
Hier heeft de Herfst z'n intrede gedaan, met een prachtige kleurenpracht wat de natuur aangaat. De handschoenen zijn weer tevoorschijn gehaald wat geen overbodige luxe is.
Wel Janne nu weet je weer het één en ander uit Mokum.
voor jouw verder nog veel plezier en niët te vergeten
succes met de taal.
Groetjes, Elly en Annie

Elly en Annie

Weer met interesse jé verhaal gelezen, ik kan me voorstellén dat het af en toe evén met up én downs gepaard gaat, maar bedenk maar dat het al snel naar de feestdagen gaat en dan maak jë een tochtje Delfgauw nietwaar. Wij hebën afgelopen nacht de vërkiézingsuitslag
gévolgd, Een onvërwachtse ontknoping zoáls je schreef.
Dit heeft veel verwarring teweeg gebracht in ons land en in andere landen. Voor een ieder is de vraag --- wat gaat hij doen!!! Wel Janne geniet jij maar ván je verblijf in Paris met gezellige meiden en geloof me voor je het weet loopt het naar de Kerst.
Wel meisje houd je taai alle goeds en tot... Groetjes
Elly en Annie NB wat kun je toch leuk verhalén

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!