JanneParis.reismee.nl

week 7!

Hallo iedereen!

De tijd vliegt want ik zit al weer ruim 7 weken in Frankrijk! Gaat echt heel snel maar als ik dan weer denk aan dat mijn ouders mij kwamen brengen lijkt dat toch ook weer heel lang geleden... Ben nog nooit zo lang niet in Nederland geweest dus dat is toch wel een beetje raar. Vind het ook wel leuk om soms (gebeurt niet vaak, meestal hoor je Duitsers) Nederlanders in Parijs te horen. Maar mijn gezin komt volgende week maandag naar Parijs dus daar heb ik wel super veel zin in! Het is mij prima gelukt hoor die 2 maanden zonder ze maar toch is het altijd super leuk om ze dan toch weer te zien

Wink
. Daarna ben ik ook ongeveer 2,5 maand nog hier en kom dan weer terug naar Nederland voor kerst en misschien voor oud en nieuw.

Afgelopen woensdag weer de berg opgegaan om Raphael naar gym te brengen (vandaag ook weer). Gaat wel beter maar ben alsnog echt helemaal kapot aan het einde. Ben daar ook echt de enige die met de fiets aan komt zetten natuurlijk haha. De gym is in sceaux en daar zit een heel groot park; parc de sceaux waar ik in dat uurtje altijd even ga zitten. Ben nu bezig met het boek dat ik van Marianne heb gehad (Franse kinderen gooien niet met eten). In het boek vergelijkt de Amerikaanse schrijfster Amerikaanse kinderen met Franse kinderen. Wel interessant omdat er inderdaad dingen van kloppen als ik kijk naar Raphael en Paul. De schrijfster verteld bijvoorbeeld over dat zij nooit kan praten met een andere volwassenen als haar kind er bij is omdat haar kind de hele tijd aandacht vraagt terwijl Franse ouders gewoon tegen hun kind zeggen wacht ik ben nu even in gesprek en daarna gewoon een uur lang zelf spelen zonder problemen. Ik weet nou niet of dat in Nederland hetzelfde is maar hier gaat het echt zo. Als M of C tegen de kinderen (en vooral de oudste natuurlijk) zegt van wacht ik ben nu even in gesprek vermaken ze zichzelf gewoon. Raphael kan sowieso wel goed zelf spelen en soms speel ik wel mee maar meestal niet omdat ik in het boek ook heb gelezen dat dat niet goed is voor een kind, om het hele tijd te storen. En natuurlijk komt hij wel naar mij toe om te laten zien wat hij allemaal met de lego heeft gemaakt.

Donderdag ben ik naar Musée d'Orsay geweest. Voor mij zijn de meeste musea gratis omdat ik een europese inwoner tussen de 18 en 26 ben (chilll). Maar als de musea niet gratis zijn, zijn ze ook gelijk heel duur. Ik kan bijvoorbeeld ook gratis de Arc de Triompfe op! Was super mooi, er stond ook een kopie van het vrijheidsbeeld (waarvan er hier nogal veel te vinden zijn). En heel veel van Gogh, echt alle bekenden schilderijen en die had ik ook nog nooit gezien. Daarna langs de seine weer terug gelopen naar St. Michel. Omdat ik niet echt uiteten ga hier of naar barretjes ('s Avonds is het moeilijker om met de metro te gaan) weet ik er nog niet heel veel maar ik wil er aan werken want als er mensen naar Parijs komen moet ik natuurlijk wel wat kunnen laten zien.

Vrijdag weer naar school geweest en dit was gelukkig wel echt een goede les. De leraar is sowieso wel goed denk ik alleen een beetje chaotisch maar dat gaat ook wel beter. Hij denkt er ook wel een beetje aan wat wij nodig hebben voor ons leven als au pair. Maar ik moet toch nog wel veel leren wat grammatica betreft. Maarja daar ga ik natuurlijk voor naar school. Blijft wel moeilijk om de spanjaarden te verstaan maar raak je ook wel een beetje aan gewend. Ik zou eigenlijk met een Nederlands meisje afspreken vrijdagavond, maar moest oppassen. Maar uiteindelijk toch ook weer niet omdat M om 12 uur pas thuis kwam van zijn werk (wat zelfs hier wel laat is). Ik heb uitgerekend en ik denk dat ik de kinderen ongeveer even (zo niet meer) zie als de ouders. Want in het weekend ben ik er natuurlijk maar heel even want ga ik meestal zelf dingen doen.

Zaterdag ochtend moest ik 2 uurtjes oppassen omdat C moest werken en daarna kwam er een vriendin van de familie eten. Ik eet hier wel heel vaak vis. Vind ik wel lekker maar hou toch meer van vlees. Daarna ben ik naar Bridget Jones geweest! Wilde er al heel lang heen maar hij was nog niet uit in Frankrijk omdat de film natuurlijk een voice-over krijgt. Wilde hem alsnog wel in het Engels zien dus ben naar een super grote Bioscoop (met meer dan 20 zalen) gegaan in les halles. Bridget Jones was in zaal 1, en ik denk dat er wel zeker 600 mensen in de zaal zaten. Maar gelachen want was een super leuke film! En zoals altijd met een happy end. Jordyn (canadeze au pair) had mij uitgenodigd om naar een feestje te gaan met dezelfde mensen als de vorige keer. We gingen eerst naar het huis van de studenten (twee engelsen) en daar was het wel leuk! Maar eenmaal op dat feestje verschrikkelijk. Het was namelijk techno en dat wisten wij niet. Bovendien stond er een super lange rij. Alsnog naar binnen gegaan maar echt net een uurtje gebleven. Daarna maar weer de nachtbus naar huis genomen.

Zondag ben ik naar de catacombes geweest. Hier liggen ongeveer de lichamen van 6 miljoen parijzenaars begraven omdat er te weinig plek was in Parijs zelf. De lichamen zijn heel oud (rond 1700). De catacombes liggen onder heel parijs maar je kan alleen maar 10 km erin lopen volgensmij. Ik ging met Sophia (mexicaan) en Jordyn. Was wel interessant om heen te gaan maar hoef er niet per se nog eens heen. Daarna weer naar huis en lekker uitgerust (je moest ook 1,5 uur in de rij staan voor de catacombes dus was aardig gaar). Verder niet zo heel veel gedaan zondag.

Maandag had ik weer met Pia afgesproken. We zouden eigenlijk naar centre pompidou gaan maar het was een beetje duur en we wisten niet eens of we het wel leuk gingen vinden dus hebben het toch maar niet gedaan. Daarna gewoon een beetje door Parijs gelopen wat heel mooi is nu het herfst is en een beetje kouder. Daarna gewoon weer als normaal de kinderen opgehaald maar omdat het regende niet naar het park. Met de kinderen gaat alles goed maar heb daar niet zoveel over te vertellen. Alles gaat gewoon zijn gangetje en er gebeurt niet zo veel bijzonders.

Dinsdag moest ik weer naar school! Alweer een goede les gehad dus ik heb er wel vertrouwen in! Er zitten wel leuke mensen ook op school dus het is ook leuk om daar nu contact mee te hebben. Veel meiden van mijn school zijn niet met een organisatie gekomen dus daarom staan ze ook niet op die lijst dus is het voor hun denk ik moeilijker om aan contacten te komen. Daarna had ik weer met Live afgesproken. Zij wilde naar musée d'orsay dus daar kwam ik dan weer voor de tweede keer deze week. Was gewoon weer super gezellig maar hadden niet heel veel tijd omdat ik om 4 uur weer Paul op moest halen.

Nu zit Raphael lekker met de lego spelen en probeer ik dit verhaal zo snel mogelijk af te schrijven want het is tijd om naar gym te gaan! Morgen ga ik dan eindelijk met dat Nederlandse meisje afspreken.

Ik weet niet wat de volgende keer is dat ik wat post want heb het nogal druk volgende week en ga ook op vakantie naar Bretagne met de familie en een weekend naar Luxemburg.

Ik moet nu echt snel opschieten haha!

Bisous,

Janne

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!