JanneParis.reismee.nl

week 8/9

Hallo iedereen!

Beetje later dan normaal maar heb het de afgelopen week/weken erg druk gehad dus vandaar. Vorige week donderdag met Pia afgesproken om een beetje te gaan shoppen, zij had namelijk een leuke vintage winkel gezien dus wilde ik dat wel zien. Onderweg kwamen we nog een boekenwinkel tegen met allerlei boeken (denk 2e hands) voor maar 1 euro. Wel allemaal in het Frans natuurlijk maarja dat maakt niet uit want door lezen kan ik het ook leren. Uiteindelijk 2 boeken gekocht. Voor mijn school moet ik uiteindelijk ook Franse boeken gaan lezen dus dan heb ik er iniedergeval al 2 in de pocket. Daarna weer de kids van school gehaald. Ik heb daar niet zo veel over te melden. Het gaat allemaal wel prima. Ze beginnen helemaal aan mij te wennen alleen merk ik wel dat als hun ouders erbij zijn ze minder van mij willen weten dan als ik alleen met ze ben (logisch). 's Avonds had ik afgesproken met een Nederlands meisje! We gingen ergens wat drinken vlakbij de eiffeltoren. Was super gezellig maar heb wel gezien hoe anders het voor iedere au pair kan zijn. Zij zit namelijk als au pair bij de baas van Louis vuiton in Frankrijk + de familie is van adel (iets wat in Frankrijk nog steeds wel een grote rol speelt). Het gezin is natuurlijk super rijk maar daardoor ook heel anders dan het gezin waarin ik woon. Zo schreeuwen ze bijvoorbeeld tegen haar en gebruiken ze haar meer als een slaafje (denk ik). Kijk het is natuurlijk super om vlak naast de eiffeltoren te wonen in een parijs appartement van 3 verdiepingen maar ben toch heel blij dat ik gewoon woon waar ik woon met mensen die niet naar mij schreeuwen.

Vrijdag had ik weer school en dat gaat ook wel goed. Ik merk dat ik alles wel kan verstaan alleen praten is nog wel echt lastig. De zinsvolgorde is heel lastig en bovendien praten de meeste fransen in een niet-formele taal met elkaar. Dit maakt het dan soms ook lastig om te verstaan. Ze maken bijvoorbeeld van je ne sais pas het woord chais pas (nou valt dat nog wel te overzien maar het gebeurt ook met moeilijkere woorden). Ook draaien kinderen en volgensmij ook volwassenen woorden helemaal om. Ik weet niet of dit veel voorkomt maar ik hoorde dat je in plaats van fete (feest) ook iets van etaf (weet het niet zeker maar het was iets in deze richting) kan zeggen. Ja zo wordt het natuurlijk wel moeilijk. Als ik moe ben is het voor mij veel lastiger om te verstaan en moet ik echt goed luisteren anders versta ik gewoon helemaal niks meer. De dagen van school gaan snel want ben pas om 1/kwart over 1 klaar. Meestal ga ik dan maar gelijk naar huis met pia want je bent dan toch wel beetje moe na 3 uur frans praten. Thuis kijk ik meestal iets van een Nederlands programma terug (moet ik eigenlijk mee stoppen en franse tv gaan kijken maar ik kan expeditie robinson echt niet missen natuurlijk). Verder vrijdag vroeg naar bed want zaterdag om 9 uur naar luxemburg!

Nouja zaterdag om 9 uur aangekomen in de huiskamer gingen we nog niet gelijk weg want de jongens waren nog niet klaar. Na een half uur konden we eindelijk weg en werd ik in het midden gezet tussen de twee jongens in. Dat zit alles behalve comfortabel want het zijn twee grote babystoeltjes en daar moet ik mij dan tussen proppen. Daar zat ik dus 3,5 uur tussengepropt tussen halfhuilende kinderen. Was niet echt een pretje maarja. Eenmaal aangekomen in luxemburg stad gingen we gelijk eten. De moeder van het gezin in Luxemburg is een oude vriendin van C. Het gezin heeft twee jongetjes die precies even oud zijn als Raphael en Paul (super leuk). Na het middageten gingen we luxemburg stad verkennen. Was super mooi en het leek een beetje op brussel/ binnenstad van Antwerpen, super knus dus. De vader van het gezin is luxemburgs (weet niet of je dat in het Nederlands kan zeggen maar in het Frans is het luxembourgouis). Wat ik nog niet wist was dat ze in Luxemburg 3 talen spreken (zelfs de kinderen!!!!!) namelijk; Duits, Frans en Luxembourgouis (mengelmoes van Duits en Frans lijkt een beetje op vlaams-nederlands). Wist ik helemaal niet maar wel indrukwekkend. 's Avonds hebben we een soort van gecourmet alleen dan met kaas in de pannetjes wat je vervolgens over dingen zoals aardappels en worst gooit. Super lekker! 's Nachts geslapen in een ibishotel vlak in de buurt. Met Raphael op 1 kamer. Zag er eerst een beetje tegenop want hij wordt altijd om half 7 wakker. Gelukkig stelde c voor dat als hij wakker werd ik hem door mocht sturen naar hun kamer want paul zou toch al wel wakker zijn. En inderdaad om precies half 7 hoorde ik; Jeanne, je n'arrive pas à dormir (janne, het lukt me niet om te slapen). Oke niet erg, maar wel gelijk doorgestuurd naar c en m en zelf nog even een uurtje geslapen!

Zondag hebben we een hele lange boswandeling gemaakt. Onderweg kwam ik echt bestwel veel Nederlanders tegen dus dat was wel grappig. Het lopen ging niet zo snel want we hadden natuurlijk twee twee-jarige bij ons. Daarna middaggegeten en vervolgens weer terug naar Parijs! En natuurlijk weer 3,5 uur tussenin, jeeej!'s Avonds aangekomen gelijk mijn bed ingedoken.

Maandag zou eindelijk mijn hele gezin naar Parijs komen! Was al wel redelijk vroeg opgestaan om mijn kamer op te ruimen (want ja dat hou ik hier ook niet altijd even goed bij). Na wat vertraging kwamen ze uiteindelijk om 11 uur aan! Super blij om ze te zien natuurlijk. Aangekomen konden ze gelijk aanschuiven voor een brunch met crepes en galettes (wat iedereen erg lekker vond!) Daarna Parijs ingegaan en natuurlijk weer even alle toeristische dingen afgegaan. Maar toch wel makkelijker omdat ik de weg natuurlijk wel een beetje weet nu. 's Avonds ergens bij de st. michel gegeten en daarna met Abe weer naar huis gegaan want hij mocht bij mij in mijn huisje slapen. De volgende ochtend moest ik helaas eerst naar school dus ging de rest shoppen op de champs élysees (natuurlijk alleen kijken). Daar afgesproken om de arc de triompfe op te gaan! Had ik al een keer gedaan maar de rest niet. Heel top uitzicht vanaf daar! Daarna weer wat gegeten en richting mijn huis gegaan. Nog even een super chique taartje gehaald bij de bakker en thuis opgegeten. Was heel leuk dat ze er waren maar toch wel weer jammer dat ze weggingen! Maar ben over 2 maanden weer in Nederland dus het valt opzich wel mee.

Woensdag ochtend weer heel vroeg op voor de vakantie naar Bretagne! Ook dit keer gingen we weer veel later weg dan de planning maarja ik hoefde iniedergeval niet achterin te zitten! Onderweg ergens geluncht en rond 3 uur aangekomen bij ons huisje. Het lijkt een beetje op rcn alleen zitten dan alle huisjes aan elkaar (niet alle maar er zijn rijtjes) en het is veel kleiner. Wel zit het dicht bij het plaatsje Cancale wat 100% gericht is op de vele toeristen die hier in de zomer komen. Op woensdag was het nog niet zo druk want nog niet overal was de vakantie begonnen. Naast een wandeling naar Cancale niet zo veel gedaan. Gelukkig heb ik hier wel mijn eigen kamer maar word ik alsnog om 8 uur (later dan normaal) wakker van het geroep van Paul. Gelukkig oordoppen meegenomen :).

Donderdag zijn we naar Mont st.Michiel geweest. Ik was hier al eens geweest met de uitwisseling ongeveer 3 jaar geleden dus het was erg leuk om weer terug te zijn! Super mooi, beetje middelands eiland waar het natuurlijk stikte van de Nederlanders met een hoog 55+-gehalte. Daar de hele middag geweest en ook geluncht! Daarna weer terug naar huisgegaan en even uitgerust terwijl de rest naar het zwembad ging. Verder gewoon gerelaxed en niet zoveel gedaan. Vrijdag gingen we naar st. Malo! Eerst naar een aquarium (leek het beetje op het aquarium van blijdorp) en daarna het stadje in. Daar heerlijk geluncht met crepes (specialiteit in Bretagne). We kwamen pas laat weer thuis dus konden gelijk weer avond eten.

Vandaag (zaterdag) niet zoveel gedaan. Beetje naar het strand gegaan en daar gewandeld en thee/koffie gedronken. Heb vanmiddag wel iets van een schelpdier gegeten iets van coquille st. jaques. Was wel oke, niet het lekkerste wat ik ooit gegeten heb maar wel gewoon te doen. Moet nu oppassen op Raphael terwijl M en C gaan uiteten dus ik ga er maar weer eens van door. Sorry als ik niet heel veel te vertellen heb maar heb nu mijn draai/ vriendinnen wel gevonden dus er gebeurd niet heel veel nieuws...

Er wordt nu op de deur getokt door Raphael dat ik moet komen!

Bisous,

Janne

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!