JanneParis.reismee.nl

week 13/14

Hallo iedereen!

Ik zit nou alweer iets langer dan 3 maanden in Frankrijk en nog ongeveer 7,5 maand te gaan! Heb het nog altijd erg naar mijn zin ook al heb ik natuurlijk wel mijn mindere momentjes.. maarja dat hoort erbij denk ik. Heb wel al zin om met kerst naar huis te gaan en om weer eventjes in Nederland te zijn wat wel weer wennen is denk ik na 4 maanden

Undecided
.

Vorige week donderdag al vroeg opgestaan om even Parijs in te gaan en gewoon even rond te lopen want ja ook in de herfst is Parijs heel erg mooi! Daarna heb ik mij ingeschreven bij een nieuwe school namelijk ecole étoile. Het blijkt wel een goede school te zijn want ik ken veel au pairs die er heen gaan. Omdat de school in het gebouw zelf niet zoveel plaats heeft gaan zij misschien een paar klaslokalen van mijn vorige school huren dus dat is zeker chill want dan hoef ik niet verder te reizen. Wel ga ik dan 3 keer per week voor 2 uur naar school in plaats van 2 keer per week voor 3 uur. Wat ik opzich wel fijn vind want altijd na 2 uur heb ik het wel een beetje gehad. Toen ik voor de volgende twee trimesters moest betalen voelde ik mij toch wel echt vervelend. Ik baal er gewoon zo erg van dat mijn ouders mij nu weer moeten helpen met geld omdat ik anders de school niet kan betalen. Ben daar natuurlijk wel heel dankbaar voor maar het voelt gewoon een beetje vervelend, ook omdat ik niet weet wat ik nou van die andere school terug ga krijgen. Iedereen vertelt mij weer een ander verhaal... Ik zou eigenlijk 800 euro moeten terug krijgen maar de een zegt dat je alles terug moet krijgen en de ander zegt dat je maar 500 terug krijgt of nog minder. Ik voel mij daar natuurlijk niet chill over tegenover mijn ouders maar aan de andere kant kan ik er natuurlijk niks aan doen dat de school failliet is. Maarja ga er wel alles aan doen om dat geld weer terug te krijgen! Moest ook nog een test doen die echt 10 keer langer en moeilijker was dan bij mijn vorige school dus ik ben benieuwd welk niveau ik hier zal krijgen. De mevrouw die mij hielp zei trouwens wel dat ik al goed Frans kon praten. Nou dat is iniedergeval leuk om te horen. Na het inschrijven naar het huis van Live gegaan. Sommige au pairs wonen niet bij het gezin in huis maar hebben een eigen studio of klein appartementje. Zo ook Live. Was heel gezellig, ze was het weekend ervoor naar Noorwegen gegaan en had Kvik Lunsj voor mij meegenomen omdat ik ooit had gezegd dat ik dat altijd zo lekker vind en wij dat altijd eten als wij daar zijn. Super lief! Daarna weer snel naar huis en de kinderen opgehaalt. Ook Raphael is de laatste tijd wat rustiger. Hij heeft wel van die momenten dat hij echt niet te stoppen is zo druk maar hij kan ook wel heel rustig zijn en dan uren tekenen of met de lego spelen. Ik weet niet of het aan de leeftijd ligt of aan het feit dat hij een jongen is maar hij kan absoluut niet tegen verliezen. Soms speelt hij vals om te winnen maar soms win ik ook en dan wordt hij heel boos, maarja je moet ook leren verliezen vind ik dan. Ook met Paul gaat alles prima, hij huilt nu ongeveer nooit meer onder de douche/bad en is verder heel rustig. Donderdagavond nog voetbaltraining gehad wat ook wel leuk was. Ik ben alleen meestal een half uur te laat omdat M en C pas later thuis komen maar dat maakt opzich niet uit want de training duurt hier toch 2 uur.

Vrijdagochtend weer naar school gegaan. Soms zijn er maar heel weinig mensen en dan hebben we ongeveer privéles. Ik merk dat mijn frans wel vooruit gaat, ook door school want daar doen we veel aan grammatica. Toch denk ik wel dat je frans nog sneller vooruit zou gaan als je au pair bent voor wat oudere kinderen omdat die je sneller verbeteren en ook over andere dingen praten dan alleen pokemonkaarten en disneyfilms. Maar ja ik zit nu hier en dat vind ik helemaal prima. Na school nog geluncht met een paar meiden van school. Wij gaan altijd naar zo'n bakker Paul die echt overal zit in Parijs. Niet een echte bakker dus maar wel heel lekker en bovendien erg dichtbij onze school. Verder niet zoveel gedaan. 's Avonds kwamen de beste vriend van M + zijn vrouw en M zijn zus want Paul werd natuurlijk zondag gedoopt en iedereen moest van best ver komen dus vandaar dat ze zo vroeg al kwamen. Ik had al gegeten dus at niet mee met hun diner en ging gewoon naar mijn kamer wat ik ook altijd wel chil vind na een hele middag met de kinderen. Ook nog even geskypt met Bente

Smile
.

Zaterdag lekker uitgeslapen. Toen ik in de woonkamer kwam was er niemand want iedereen was gaan zwemmen. Toen iedereen terugkwam kwamen net de ouders van C aan. Was ook wel leuk om die te ontmoeten. De moeder van C is erg ziek dus die zag er echt heel mager uit, ik weet niet precies wat ze heeft maar volgensmij iets met haar hart. Daarna een hele uitgebreide Franse lunch gehad (wat dus betekent dat je ongeveer 1,5 uur aan tafel zit). Gelukkig begrijp ik er steeds meer van en is de vrouw van de beste vriend van M Duits en spreekt helemaal geen Frans dus kon een beetje engels met haar praten. In de middag dacht ik dat ik een voetbaltraining had maar toen ik aankwam bleek het een wedstrijd te zijn. Nouja niet een echte wedstrijd maar een onderlinge wedstrijd. Het ging gelukkig erg goed maar dat komt ook omdat iedereen hier veel rustiger voetbalt en de bal meestal niet zomaar weg geschopt word. Wel heeft het team tot nu toe nog niks gewonnen dus vraag ik mij werkelijk af hoe goed de andere meisjesteams hier in de omgeving zijn. Ook snap ik nu een beetje hoe Pamela zich gevoelt moet hebben bij ons in het team. In het team praten ze natuurlijk onderling heel snel en niet per se Frans vanuit de boekjes. Dus soms begrijp ik er echt helemaal niks van en denken zij volgensmij echt dat ik heel slecht frans van. Ook mag je hier tijdens de wedstrijd keihard 'LAISSE' roepen wat laat betekent wat dus in Nederland niet mag. Na een wedstrijd gespeeld te hebben van een volle 90 minuten was ik wel aardig gesloopt en ging ik snel weer naar huis. Thuis aangekomen ff uitgerust en daarna beetje geholpen met alles klaarmaken. We gingen pas om 9 uur eten en waren ongeveer om 11 uur klaar dus daarna maar gelijk naar bed gegaan want was helemaal kapot van het voetballen.

Zondagochtend vroeg opgestaan om mij netjes klaar te maken voor de doop. Toen ik aankwam stond er een heel lekker ontbijtje klaar met croissants, pain au chocolat en viennoise... Jullie denken natuurlijk dat ik dat elke dag als ontbijt eet maar niets is minder waar, dit was namelijk de eerste keer nadat mijn ouders mij hier hadden afgezet. Ik weet niet of het alleen in Frankrijk zo is of sowieso in de katholieke kerk maar de doop staat hier los van de kerkdienst. Er is dus eerst een mis en daarna wordt alleen de familie geroepen naar voren te komen voor de doop. Niet echt een verrassing maar C en M hadden de mis geskipt en gingen alleen naar de doop, dus ik ook. Toen ik er aankwam keek ik echt mijn ogen uit van hoeveel mensen er in die kerk waren, het zat echt helemaal vol. Na de mis werden we dus naar voren geroepen met nog twee andere gezinnen die ook hun kinderen lieten dopen. Eerst werd er iets van een kruis op het hoofd geschreven met de duim van de priester en daarna ging de dienst beginnen. Het duurde eigenlijk maar heel kort. Het was ook geen verrassing dat Paul enorm ging krijsen toen er water over zijn hoofd werd gegoten (omdat hij daar natuurlijk echt niet van houdt). Was wel bijzonder om te zien maar het duurde eigenlijk maar heel erg kort. Daarna weer naar huis gegaan waar een soort van feestje was met allemaal lekker eten. Ook nog iets van foie grasse gegeten wat de lever bleek te zijn van een eend.... vond het ook niet echt lekker maar het blijkt hier een echte delicatesse te zijn. Om half 5 nog even met de familie geskypt die sinterklaas gingen vieren bij opa en oma. Had een heel leuk pakketje van de familie Post gehad met allemaal lekkere sinterklaas dingen erin, heel erg bedankt! Daarna was ik moe dus heb ik even geslapen en werd ik pas 2 uur later wakker. Verder niet zoveel gedaan.

Maandag had ik een inhaaldag van school omdat met het sluiten van de school de laatste dag niet door kan gaan ofzo. We hadden dit keer een andere leraar die vooral veel praatte. Toen ik naar huis wilde gaan was er iets met Rer b aan de hand, de enige metro die ik kan nemen naar mijn huis. Dus kwam pas veel later thuis dan geplanned. Verder niet veel gedaan eigenlijk. Omdat het ook hier een beetje slecht weer is heb ik niet altijd zin om nog de stad in te gaan en zit ik liever binnen. Ook met de kinderen is het een beetje moeilijk want we gaan nu eigenlijk altijd meteen naar huis en nooit meer naar het park. Dus mocht iemand nog tips hebben om binnen iets leuks te doen met de kinderen zou ik ze graag horen. 's Avonds een beetje huiswerk gedaan en vroeg gaan slapen.

Dinsdag weer school... Niet zoveel bijzonders dus. Daarna met 8 andere meiden ergens gaan lunchen bij chatelet. Het was eigenlijk precies zo'n restaurant als vapiano (italiaan) alleen dan minder druk. Daar de hele middag gezeten en gezellig gekletst. Daarna nog even snel een cadeautje gehaalt voor C want die was die dag 36 geworden. Thuis met Raphael allemaal tekeningen voor zijn moeder gemaakt die nogal verontwaardigd was dat zijn ouders uiteten gingen op de verjaardag van zijn moeder. Omdat ik moest voetballen hadden ze een oppas geregeld. Ik zei dat ik best wel op kon passen de volgende keer en een keer voetbaltraining skippen is echt niet erg. Vond het wel lief dat ze aan mij hadden gedacht maarja ik ben wel de au pair hier dus het is niet echt nodig om oppas te regelen als ik weg moet haha. De training was weer erg leuk en ik ben blij dat ik eindelijk weer kan sporten! Wel is het altijd pas laat afgelopen dus ben ik pas laat thuis, maarja niet zo erg opzich.

Woensdagochtend slaap ik meestal een beetje uit en ruim een beetje op, doe ik de was en kijk ik een paar programma's terug. Heb net Raphael weer opgehaald van school en moet zo weer de berg op fietsen naar gymnastique (pfff

Frown
). De heenweg is altijd het ergste maar de terugweg sjees ik de berg af. Morgen weer Parijs in en vrijdag komt Bente eindelijk naar Parijs!! Heb er zoveel zin in.. Moet nog wel even mijn kamer schoonmaken haha.

Nou niet zo heel veel spannends deze week maarja maak niet elke week hele spannende dingen mee..

Ik ga mij maar eens klaar maken voor de fietstrip.

Bisous,

Janne

Reacties

Reacties

Elly en Annie

Rampenplan, heb zojuist een uitgebreide mail verstuurd, dacht ik tenminste maar nee hoor, zo te zien mislukt.
2e poging.Ra. Ra.
Wel Janne, je bent wel begaafd met schrijftrant.
Bij het lezen van de mail, krijg jé het gévoel dat jé het van heel
dicht meemaakt. Nog een poosj en jé staat bij jé ouders voor de deur, heel gezellig. Let maar óp de wekén gaan sneller dan je denkt. Vervelend dat gedoé met het geld,
maar je weet ook zekér dat je ouders je uit de brand helpén, bevoorrecht kind hoor. Leuk dat je zo van de voetbal geniet.
Wij vermaken ons momenteel met voorbereiding voor de Sint. Bij vriénden met3 kinderen doen we een Sinterklaas spel met een grote dobbelsteen, heel spannend.
Er moet een present gekocht die voor een elk bruikbaar is ,
niet zomakkelijk te bedenkén, maar hét is gelukt
3 dec. is het feest.
Wel Janne , hopelijk gaat het nu goed met het versturen.
Groetjes uit Mokum en X X van ons twee

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!