JanneParis.reismee.nl

week 16/17/18

Hallo iedereen!

Beetje later dan normaal… Maarja beter laat dan nooit. Was nog aan het twijfelen of ik wel zou updaten want ik kom natuurlijk volgende week vrijdag weer naar huis (eindelijk!!!) maarja ik ga waarschijnlijk niet iedereen zien dus om jullie toch nog een beetje op de hoogte te houden hier mijn blogupdate :)

Laten we beginnen bij vorige week donderdag. Ik had vrij en had niet echt afgesproken met iemand maar wilde wel iets gaan doen. Ik was natuurlijk al wel verschillende keren in het louvre geweest maar dat was altijd met iemand en dan was het eigenlijk meer praten dan kijken dus besloot ik maar een keer in mijn eentje te gaan. En ja zoals ik al vaker heb gezegd is het louvre zo groot dat je er altijd wel iets nieuws kan zien. Dus daar even een middagje rondgehangen en ook nog wat proberen te vinden voor diegene uit mijn gezin waar ik een kerstcadeutje voor moet kopen, maar tefergeefs..

Vrijdag weer naar school gegaan en dit was de een na laatste keer!! Er was die dag iets in Parijs waardoor de metro gratis was voor iedereen. Ja leuk en aardig als je geen abonnement hebt maarja die heb ik dus wel en voor mij was het dus alleen maar nadelig want het was echt 10 keer zo druk. Maar echt zo druk dat je er bijna niet meer uitkomt en dat iedereen elkaar aan het duwen is om de metro in te komen. Hierdoor was ik voor de eerste keer echt flink te laat voor school maarja… Eigenlijk gaat iedereen van mijn oude school ook naar mijn nieuwe school! Die dag werden de klassen van école étoile bekent gemaakt en kwam eruit dat ik in de klas zat met twee zuid-amerikaanse meisjes uit mijn klas die best wel goed waren dus daar was ik best wel trots op! Helaas zat ik niet bij Sali in de klas, die sinds kort ook wel echt een vriendin van mij is geworden. Het is wel grappig want in Georgie hebben ze een heel ander alfabet en dus snap ik ongeveer niks van wat er op haar facebook staat… Er is ook een ander duits meisje Wiebke die ook echt heel aardig is (ze zijn alle twee vrij nieuw dus vandaar dat ik er nu pas echt mee om ga). Na school weer gelijk naar huis gegaan om mijn kamer weer spik en span te maken want de volgende dag zouden mijn moeder en Jolijn op bezoek komen!! Uiteindelijk vrij weinig gedaan zodat ik zaterdagochtend alsnog in alle haast mijn kamer moest stofzuigen en dwijlen ;. Daarna naar Gare du nord te gaan om ze op te halen! Vind het altijd wel heel leuk om naar Gare du nord te gaan om iemand op te halen maar vind het altijd dan weer minder om mensen weg te brengen en dan zelf weer naar huis te gaan. Maarja he dat hoort er bij. Voor Jolijn was het de eerste keer in Parijs dus zij wilde natuurlijk alle hotspots van Parijs zien. Dus eenmaal aangekomen in Parijs nam ik mijn moeder en Jolijn gelijk mee op tour na een heerlijke lunch in st. michel! Volgensmij naar het louvre geweest, daarna de kerstmarkt en champs élysees waar het nu trouwens met de kerstdagen zo ongelofelijk druk is dat je echt bijna niet meer normaal kan lopen. In de zomer toen ik net aankwam was het eigenlijk veel rustiger dan het nu is zo vlak voor de kerst. Daarna naar huis gegaan en met C en M gegeten.. Het duurde wel heel lang (zou mijn vader wel leuk vinden) dus het was voor jolijn soms wel vermoeiend omdat wij soms ook alleen maar Frans praten waar Jolijn dus geen woord van verstaat. Daarna nog even bijgekletst en lekker gaan slapen.

Nouja de hele reden dat mijn moeder en Jolijn naar Parijs waren gekomen was natuurlijk voor de kerstshow van Hillsong. Dus zondagochtend na een lekker ontbijtje naar theatre comédia gegaan. Daar eenmaal aangekomen stond er al een behoorlijke rij met ja.. Kinderen heel veel kinderen. Het was gelijk wel duidelijk dat de show dus vooral gericht was op de kids maarja joh zo was het voor Jolijn en mijn moeder wel makkelijker om te begrijpen want de gehele show met uitzondering van de liedjes was in het frans. Het theater was trouwens echt heel mooi en super groot! Het zat echt helemaal vol dus ik denk zeker wel dat het een succes is geworden. Daarna weer naar st. michel gegaan om te lunchen. En vervolgens uiteraard de stad weer ingegaan om Jolijn meer van de stad te laten zien. 's Avonds nog naar de eiffeltoren geweest om even wat leuke kiekjes te schieten terwijl die net aan het flinsteren was (doet die elk heel uur). Daarna weer terug gegaan naar gare du nord om weer op tijd te zijn. Gelukkig niet echt een dramatisch afscheid want ik ben natuurlijk deze vrijdag al weer terug! Was echt een heel gezellig weekend! Eenmaal thuis gekomen kreeg ik het nieuws dat ik op wintersport ga aankomende februari. Ze hebben daar een appartement gehuurd in Chamonix, aan de mont blanc! Ik moet wel (zoals te verwachten) in de ochten op paul passen terwijl iedereen gaat skieen. Ik vond dat wel een beetje balen want ik ga natuurlijk niet met weinig skie-ervaring in mijn eentje die piste op in de middag dus ik had al wel weer voorzien dat skieen er dan niet echt inzit. Maarja het is natuurlijk volkomen logisch en sowieso de omgeving is al super leuk! Maar toen hoorde ik afgelopen donderdag dat Laura (nederlandse au pair) ook naar Chamonix gaat!! Ik weet nog niet of het in dezelfde week is maar als dat wel zo is kan ik waarschijnlijk alsnog met haar gaan skieen.

Om mijn traditie in stand te houden en een beetje chagerijnig bank te gaan hangen de hele dag nadat er iemand in het weekend is langs gekomen heb ik dus maandag helemaal niks gedaan en alleen maar gechillt. Ik voel mij soms wel echt schuldig maar aan de andere kant denk ik ook van ja waarom niet. Ik ben jong en ik kan gewoon een dagje (tot 4 uur dan) helemaal niks doen en ik weet eerlijk gezegd niet of dat nog gaat lukken als ik straks ga studeren of nog erger ga werken. Misschien zit ik mijzelf nu weer compleet goed te praten maar ja zo erg is het nou ook weer niet. Gelukkig kan iedereen er gerust op zijn dat ik volgend jaar sowieso ga studeren (waar sommige ouders bang voor zijn als hun kind een tussenjaar doet). Met Raphael en Paul gaat het trouwens goed. Raphael is nogal enthousiast over de kerstman en praat er echt de hele dag over. Hij vertelde vandaag dat hij het wel jammer vond dat ik niet 1 dagje kon blijven tijdens kerst om met hun kerst te vieren zodat hij gelijk al zijn cadeautjes aan mij kon laten zien :). Paul gaat steeds meer praten want hij mag zijn speen niet meer in (alleen nog maar tijdens het slapen). Ik weet niet of ik dat al in mijn blog vermeld had maar hij zei pas voor het eerst oui het klonk eigenlijk als wieeeee maar ja good enough. Ik heb er maar gelijk een filmpje van gemaakt zodat ik die ook naar M en C kon sturen! Echt super schattig, ze waren er heel blij mee. Toch zegt hij de laatste tijd heel vaak Non pas… Non pas. Hij wil vaak niet eten en dan spuugt die alles gewoon weer uit (aghh). C zegt dat het bij zijn leeftijd hoort… Dinsdag was de laatste dag van school en daarom hadden we een brunch geregeld. Was niet echt meer les en meer gewoon beetje in het Frans babbelen over iedereens toekomst. Was wel erg gezellig! Daarna met Sali en Wiebke nog even bij de starbucks een theetje gedronken want had nogal last van mijn keel (waarschijnlijk overgenomen van Paul). Wel met Sali en Wiebke afgesproken om die vrijdag in Grand palais te gaan schaatsen en hadden ook nog wilde plannen om in april misschien een weekendje naar nice te gaan.. Dat is vanaf Parijs echt heel goedkoop en desnoods kan je voor 80 euro nog met Erasmus (universiteitenprogramma) gaan. Daar een Airbnb huren en je bent max 150 kwijt! Maarja wij weten nog niet of we dat echt gaan doen (moet ik ook weer gaan sparen).

Woensdag kan ik nooit echt wat doen buiten wasjes draaien en beetje opruimen voordat ik Raphael weer van school moet halen. Ik had van mijn oude school een aantal franse klassiekers als dvd gekregen (amélie en petit nicolas) dus besloot ik voor Raphael woensdag petit nicolas op te zetten (echt een hele leuke en typische franse film). Heb zelf in plaats van mijn blog te schrijven maar even mee gekeken, leer ik ook weer van :). Daarna moest ik er dit keer wel weer aan geloven en de berg op zien te komen wat dit keer weer verassend goed ging. Tijdens de gym weer even in het bos gewandeld van parc de sceaux. Heb na het ophalen van Paul maar weer besloten om weer elke dag te proberen naar het park te gaan, daar vermaken de kinderen zich prima en kan ik even een boekje lezen of met paul spelen ook is het nu helemaal niet zo koud.

Donderdag de stad weer ingegaan en eindelijk geslaagd met de kerstcadeautjes! Daarna met Laura geluncht die mij dus toen vertelde dat zij ook naar chamonix gaat in februari! Bij haar komen ongeveer elk weekend (of zelfs vaker) mensen langs. Begrijp mij niet verkeerd ik vind het super leuk als er mensen langs komen maar ik zou dat ook wel weer een beetje veel vinden maarja ieder zijn eigen ding. Ohja, ik werd die dag trouwens wakker met super opgezwollen ogen die ook nog eens pijn deden. Dus ben die avond maar niet naar de training gegaan omdat ik mij echt niet fit voelde.

Vrijdag weer vroeg uit de veren om te ontdekken dat mijn ogen weer opgezwollen waren :(. Daarna snel naar grand palais gegaan waar ik dacht dat ik te laat was maar Sali en Wiebke waren natuurlijk weer veel later. Gelukkig kwam er ook een vriendin (de beste vriendin die toevallig ook in parijs woont) van Sali die er al wel was. Daarna lekker gaan schaatsen maar alleen ik en Wiebke konden schaatsen. Ondanks dat was het echt heel gezellig en leuk… ook lang geleden dat ik geschaatst had. Naast de schaatsbaan stond een stant van Samsung. Ik weet niet precies hoe het heet maar je kon daar zo'n ding op je ogen doen waar door het net lijkt of je in een andere wereld bent. Wij dus de zogenaamde achtbaan ingegaan van een of ander six flags park in Amerika. Ook de stoel bewoog mee dus het leek bijna echt of je in die achtbaan zat… alleen werd ik er in dit geval echt kotsmisselijk van. Daarna nog van een of andere skischans afgesprongen met dat ding op mijn hoofd haha. Daarna nog even over de kerstmarkt gelopen!

Zaterdag had ik weer een oppasochtendje omdat C en M toch wel ingezien hebben dat je niet met 5 mensen in die auto kan (tenminste niet zonder dat er een iemand op de achterbank loopt te creperen omdat die zo krap zit) dus gingen ze kijken voor een nieuwe auto. Omdat mijn ogen nog steeds opgezwollen waren kreeg ik een of andere pil van Claire waarvan de smaak 3 uur later nog in mijn mond zat. Iedereen denkt dat het misschien een allergie is maar ik zou niet weten waarvoor. Daarna had ik mijn 2e wedstrijd… was wel weer een beetje zenuwachtig en wij waren maar met zn 10en… wat al snel 9 werd omdat er iemand geblesseerd raaktte. De eerste helft echt niet zo goed gespeelt waar ik nogal van baalde maar iedereen was er wel aardig over. Tweede helft ging wel beter. Uiteindelijk maar met 1-0 verloren dus dat was met 9 man zeker goed! Uiteindelijk ben ik altijd echt 3,5 uur kwijt aan die wedstrijden want die fransen zijn natuurlijk altijd te laat waardoor de wedstrijd weer een half uur later begint… De scheidsrechters zijn hier trouwens wel echt veel strenger? Maar volgensmij krijgen ze ook minder gezeik over zich heen dan in Nederland. Na 90 min mij helemaal doodgerent te hebben was ik wel aardig moe dus ff uitgerust en daarna avondgegeten. Ik zou eigenlijk uitgaan vanavond maar het was een beetje vaag geregeld dus dat ging uiteindelijk niet door.. En had er ook niet heel veel zin in en ga in Nederland denk ik ook wel ff vaak uit dus vond het niet echt nodig. Ga morgen wel met Sophia (waar ik uit mee zou gaan) dineren!

Omdat ik volgende week naar Nederland ga en deze week eigenlijk hele dagen op Raphael moet passen zal ik volgende week mijn blog niet updaten. Ik denk dat ik dat pas weer doe als ik weer een weekje in Parijs ben. Ik kijk heel erg uit om weer naar huis te gaan en al mijn vriendinnen en familie weer te zien! Dus misschien tot snel en anders een hele fijne kerst en gelukkig nieuw jaar!

Bisous,

Janne

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!