JanneParis.reismee.nl

Week 24/25

Hallo iedereen!

Hier weer een update vanuit het koude Frankrijk. Ik ben net weer terug van Raphael naar de gym brengen en Paul ophalen van de crèche.

Vorige week donderdag weer veel te vroeg mijn bed uit om weer naar school te gaan. Ik heb nu ontdekt dat de kans dat je in een veel te overvolle trein waar je nauwelijks adem kunt halen, laat staan bewegen, aanzienlijk kleiner wordt als ik 5 tot 10 minuten eerder van huis vertrek. Dit besloot ik dus vanaf nu dan ook maar te doen want ik ben liever eerder op school met een relaxte reis dan net op tijd met een vreselijke reis. Hoewel relax relax, je staat alsnog tegen iedereen aan en ik weet zeker dat als er iemand luizen zou hebben die makkelijk overal zouden kunnen overlopen maarja het is beter dan nog veel drukker. We behandelen aan het begin van de les altijd een franse uitdrukking maar omdat de lerares wilde dat de leerlingen uitdrukkingen uit hun eigen land gingen bespreken was ik die donderdag als eerste aan de beurt met een Nederlandse uitdrukking. Ik had maar gekozen voor 'als de kat van huis is dansen de muizen op tafel' wat je ongeveer vertaalt als 'quand le chat est pas à la maison, les souris dansent sur la table'. Ik dacht dat dit een echte Nederlandse uitdrukking was en dacht dus nogal origineel over te komen maar niets was minder waar... De uitdrukking bestond en in het Engels en in het Frans. Alleen de Duitsers kenden hem niet dus het toch nog wat aan die Duitsers geleerd :). Daarna ben ik de stad ingegaan en eindelijk heel goed geslaagd in de sale. Ik heb namelijk Clarks gekocht voor de helft van de prijs en omdat ik toch al nieuwe Clarks wilde was ik daar natuurlijk super blij mee! Daarna nog op zoek naar een cadeautje voor Raphael maar ik kon dus nergens een speelgoedwinkel vinden. Zelfs nog op internet gezocht maar volgensmij hebben ze hier geen echte speelgoedwinkels. C en M bestellen ook altijd alles op internet. Toen bedacht ik mij dat bij de monoprix (soort van Albert Heijn alleen dan met kleren en boeken etc.) wel speelgoed zou zijn en gelukkig was hier ook een flinke sale dus kon ik voor Raphael iets van de Playmobil politie kopen.

Vrijdag had ik geen school en heb ik eigenlijk ook niet heel veel bijzonders gedaan. Eerst wel lekker uitgeslapen natuurlijk. Omdat het zo vreselijk koud is hier is mijn waterleiding naar mijn kamer dus soms bevroren en heb ik helemaal geen water. C en M hadden dat al aan mij verteld en toen dacht ik nog van ooh joh boeien als je even geen water hebt. Maar toen het uiteindelijk zo ver was, werd het toch wat moeilijker dan ik had verwacht. Als ik mijn tanden bijv poets heb ik geen water om het weg te spoelen en kan ik de wc niet doorspoelen en ook niet douchen. Dat had ik toch even niet bedacht maar omdat de zon scheen was het gelukkig aan het eind van de dag weer gesmolten en kon ik weer water gebruiken! Vrijdag was ook de dag van Raphael's verjaardag en dus wilde ik een taartje gaan bakken. Ik moest toch nog pannenkoeken bakken want had de volgende dag nog een of ander iets vanuit mijn voetbalteam. Omdat er zoveel meiden uit verschillende landen komen hadden ze bedacht dat iedereen wat kon maken wat afkomstig was uit haar land. Nouja ik wist niet veel te bedenken dus besloot ik maar pannenkoeken te bakken! Ik ben daar eigenlijk wel een groot deel van de middag mee bezig geweest. Daarna de kids opgehaald en Raphaels verjaardag een beetje gevierd. Hier doen ze dan niet op de dag van de verjaardag zelf de cadeautjes maar geven ze de cadeautjes op de dag wanneer het kinderfeestje is, maarja ik besloot de Nederlandse traditie te volgen en gewoon mijn cadeautje te geven wat hij heel erg leuk vond :). 's Avonds zou ik uitgaan met Laura in dezelfde club als vorige keer. Ik kon het dit keer alleen niet te laat maken want ik moest natuurlijk de volgende dag voetballen ( om 17:00 maar goed). Was weer gezellig om Laura te zien en ik ga de laatste tijd best redelijk vaak met haar om. Toen wij aankwamen bij Le montana was het zooo druk wat wij niet zo heel goed begrepen want het was gewoon een normale vrijdagavond. Uiteindelijk bleek dat de Paris fashion week was en dat alle modellen (mannelijk) naar die club gingen. Nouja helemaal niks mis mee natuurlijk maar op gegeven moment was het zo druk dat je ongeveer niet meer kon bewegen (deed mij een beetje denken aan de rer b op maandagochtend) dus besloten wij maar naar het dakteras van de club te gaan. En waauw wat een uitzicht. Het was niet eens heel hoog maar je kon toch goed de sacré coeur en de notre dame zien liggen + al die mooie huizen en straten in de binnenstad. Wel even een genietmomentje. Uiteindelijk niet heel lang gebleven en maar weer met de bus naar huis gegaan (wat mij overigens een uur kost omdat deze bus letterlijk om de minuut stopt). Daarna lekker mijn bed ingekropen en mijn wekker pas weer laat gezet zodat ik alsnog mijn 8 uur slaap kon pakken.

Volgende ochtend om ongeveer 12 uur mijn bed uitgekomen en gelijk gaan eten bij de familie. Ik was echt totaal niet moe en voelde mij zelfs enorm fit (wat een avondje uit niet allemaal met je kan doen). Het kinderfeestje van Raphael zou die dag zijn en C en M hadden mij eigenlijk niet echt nodig omdat er maar 6 kinderen zouden komen. Dus ik ging weer even terug naar mijn kamer om flikken maastricht te kijken. Ondanks dat de wedstrijd pas om 17:30 begon moesten wij al om 16:00 aanwezig zijn op het veld ergens in Parijs. Gelukkig kan ik daar met mijn metrokaart makkelijk heen en kom ik weer op plekken waar je normaal nooit zou komen want eerlijk is eerlijk de voetbalvelden staan meestal niet op de meest prestigieuze plekken in Parijs. Maarja niet erg dan zie je ook weer eens een heel ander deel van de stad. Natuurlijk was ik weer een van de eerste en kwam het grote deel pas een half uur/ uur later aanzetten maarja het zijn Fransen he... Eigenlijk zou ik ook later moeten vertrekken maar ik kan dat nooit zo goed aan en krijg dan altijd stress omdat ik dan denk dat ik de laatste ben haha. Er kwam trouwens zelfs nog een meisje tijdens de wedstrijd aanzetten. We moesten dit keer tegen de 4e of 5e terwijl ons team een van de laatste was (ik denk 10 van de 12). Toen wij aankwamen werden wij echt al enorm uitgedaagd en deden de tegenstanders echt super neerbuigend naar ons om ons een soort van bang te maken. Toen de wedstrijd begon dacht ik echter van: is dit het nou? Ze waren wel goed maar zo goed ook weer niet, we konden ze wel hebben. Deze wedstrijd stond ik net als de vorige keer voorstopper en ik was wel erg nerveus omdat de vorige keer niet super super goed ging. Gelukkig had ik dit keer niet een hele snelle maar een hele dikke tegenstander die ik qua kracht absoluut niet aankon maar qua snelheid gelukkig wel. We kwamen helaas wel 2-0 achter vanuit twee afstandschoten (niet van mijn vrouwtje) maar wisten uiteindelijk alsnog 2-2 te spelen. Dit keer gelukkig een erg goede en weer een hele wedstrijd gespeeld wat mij toch weer meer vertrouwen gaf. De wedstrijd was helaas heel laat afgelopen en omdat ik die avond ook nog moest oppassen kon ik niet meer naar het feestje gaan en heb ik de pannenkoeken maar meegegeven. Ik baalde er wel van dat ik niet mee kon maarja niet zo veel aan te doen. 's Avonds nog even wie is de mol gekeken. Ik zat heel erg op sigrid (net als mijn moeder die het overigens altijd fout heeft) maar vond haar dit keer wel veel minder verdacht dus weet het nu helemaal niet meer zeker. Daarna lekker gaan slapen.

Ik was die zondag eigenlijk van plan om naar Hillsong te gaan maar had mij een beetje verslapen en had geen zin om heel snel op te schieten dus besloot ik maar een keer niet te gaan. Bovendien zou ik om half 2 met Lauren (vergis niet met Laura) naar la Défense gaan. Na met de familie middag gegeten te hebben (altijd super lekker als M kookt) vertrokken richting la Défense. Helaas wat er wat met de metro aan de hand waardoor het veel langer duurde dan verwacht en kwam ik dit keer veel te laat aan. Gelukkig vond Lauren het niet erg en gingen we gelijk op pad. La Défense is eigenlijk het zakendistrict van Parijs, een beetje te vergelijken met Canary wharf in Londen. Je hebt daar le grand arche als bezienswaardigheid, wat een beetje lijkt op de Arc de triompfe maar dan veel groter en veel moderner en zonder versieringen. Bovendien staan er allemaal kantoren en hoge gebouwen. Ik vond het wel erg leuk om daar heen te gaan want buiten het feit dat ik er nog nooit geweest was, is het ook heel wat anders dan als je midden door Parijs loopt en is er een super leuk winkelcentrum. Het winkelcentrum is ook nog eens 10 keer rustiger dan alle andere winkelcentra in Parijs dus ik was zeker tevreden. Na er eigenlijk de hele middag rondgelopen te hebben besloten we wat eten te halen bij Marks&Spencers en daarna weer rustig naar huis te gaan. Eenmaal thuis nog even een stukje film met Raphael en Paul gekeken, daarna huiswerk gemaakt en toen maar weer mijn bed ingekropen om weer fit te zijn voor de volgende dag.

Maandag en dinsdag waren eigenlijk een beetje hetzelfde. In de ochtend naar school en daarna niet gek veel gedaan. Dinsdag nog wel bij een heel leuk tentje in de straat van mijn school gegeten en natuurlijk naar de training geweest maar verder niet zo veel gedaan. Maandag was het omdat Live waar ik mee had afgesproken niet meer kon en dinsdag wilde ik de stad nog in gaan maar toen begon het te regenen en had ik geen zin meer. Na 2 van zulke dagen baal ik altijd een beetje van mijzelf omdat ik vind dat ik eigenlijk maar 1 dag thuis mag zitten niksen, ik zit tenslotte in Parijs. Maarja het is de afgelopen tijd super koud waardoor ik iets minder puf heb. Ik ben helemaal niet verdrietig of down of zoiets maar heb niet heel veel zin om wat te ondernemen. Ik heb dus ook met mijzelf afgesproken dat ik nu elke dag sowieso iets moet doen (ook buiten school) en ik wil ook iets gezonder gaan eten om gewoon even iets beter in mijn vel te zitten. Begrijp mij niet verkeerd het gaat absoluut prima hier maar ik merk soms dat ik een beetje in een sleur zit en soms gewoon niet zoveel zin heb om iets nieuws te ondernemen. Daarom vond ik het een beter idee om daar even iets aan te veranderen :). Met Raphael en Paul gaat alles goed. Paul is de laatste tijd alleen erg moeilijk en is iedereen enorm aan het uittesten (gelukkig zijn ouders en de vrouwtjes van de crèche ook). Raphael is nu in de rol gekropen van klikspaan dus ik hoor nu de hele tijd: 'Jeanne, Paul heeft een betise (woord voor iets dat niet mag) gedaan.' Maarja hij doet wel echt veel gekke dingen en als ik hem dan in de hoek zet (want ja deze ouderwetse strafmaatregel word in dit gezin altijd toegepast) zit hij gewoon een beetje naar mij te lachen en trekt hij zich echt letterlijk niks van mij aan. Zijn ouders merken dit ook en vinden het heel erg vervelend maar het is natuurlijk gewoon een fase en het maakt ook niet zoveel uit alleen wat minder gezelligheid..

Ondertussen zijn Paul en Raphael weer in bad gegaan (waar ik Paul twee keer moest waarschuwen omdat hij Raphael probeerde te bijten haha). Net bij de winkel even verse groenten gehaald waar ik zometeen een tomatensaus mee ga maken! Ik ga nu even Paul uit bad halen en maar weer beginnen met de avondroutine. Bovendien moet ik zometeen gaan blokken want ik heb morgen een toets waar ik eigenlijk nog niet heel veel aan geleerd heb.. oeps.

Nouja tot volgende week!


Bisous,


Janne

Reacties

Reacties

Elly en Annie

Hoi Janne, met plezier lees ik steeds je ver slag. Wat betreft de kou--- je bent een Hollandse meid nietwaar. Laat ik je vertellen vroeger bij ons thuis--- er was geen ver warming, enkel kachels, dat je begrijpt in de winter stonden de ijsbloemen op de ramen
en de dekens waren lichtelijk bevroren vanwege je asem.
Wat zijn Nederlanders toch punctueel wat de tijd en afspraak betreft.
Hier moet je echt aan wensen, wij ook voor al wat de alochtonen betreft.( mag ik niet meer zo benoemen). trouwens de Brabanders en Limburgers is het ook niet vreemd.
Wel Janne dit is een klein levensteken uit Mokum.
Tot de volgende keer h'e, veel plezier met de voetbal en t.zt. met het skieen..
Warme groet ,
Elly en Annie

Annie / Elly

Hoi Janne, zomaar even contacten. Wat heb je leuke belevenissen meegemaakt, ondanks de perikelen tussendoor. Geweldig zo'n ski vacantie h'e, zelf heb ik het 1 keer gedaan daarna nooit meer, vloog bijna naar beneden, lk hoor de leraar nog schreeuwen, bremsen bremsen...
Toch was het een prachtige vacantie trip. Wel Janne jouw tijd gaat al opschieten nietwaar.
Ben je al naar de expositie in Het Louvre geweest !! hier is voor de televisie Nogales aan dacht besteed,Hier in A.dam kom je trouwens niets te kort wat de bezichtichingen aangaat.
Heb je vandaag ook nog je stem kunnen uit brengen? ik hoorde dat de post voor overver niet echt
op tijd was. Het is wel erg spannend. Het is prachtig voorjaars weer dus dat kan de opkomst
niet beletten.Wel meisje nog een goede tijd en geniet nog van de vast warme maand jets.
Warme groet vanuit Mokum

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!